Historien om π - från papyrusrulle till dagens klassrum
Kan historiska inslag förbättra matematikundervisningen?
Abstract
Det här examensarbetet är en forskningsöversikt som syftar till att besvara fyra frågeställningar.
I resultatdel 3.1 besvaras de två första som lyder: Hur bör matematikhistoria inkluderas i
undervisningen enligt forskningen? samt Vad säger forskningen om matematikhistoria och
elevers lärande?. Matematikhistoria visar sig vara svårt att inkludera i undervisningen. Om det
görs på ett meningsfullt och välgenomtänkt sätt kan elever få ut mycket av historien.
Arbetssättet för eleverna kan bli mer varierat och höja deras motivation för matematiken.
Utöver dessa aspekter kan elever med hjälp av historiska inslag få se att matematik är ett
mänskligt ämne. I diskussionen ges bland annat ett förslag på hur man tidseffektivt kan
kombinera matematikhistoria med problemlösningsuppgifter.
I resultatdel 3.2 besvaras följande frågeställning: Hur har talet π utvecklats genom historien?.
Frågan utgör examensarbetets matematiska fördjupningsdel och besvaras genom tre olika
avstamp i historien: Rhindpapyrusen, Arkimedes och Anders Gabriel Duhre. Författarna
använde sig av olika metoder för att förbättra approximationen av π. Vår sista frågeställning:
Hur kan historien om π användas i undervisningen? besvaras enbart i diskussionsdelen. Här
ges exempel på möjliga uppgifter som kan användas i undervisningen. Uppgifterna har en tydlig
koppling till författarna och deras respektive metoder.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2023-04-20Author
Appelkvist, Linn
Sundqvist, Adam
Keywords
Matematikhistoria. Matematikundervisning. Matematikdidaktik. Originalkällor. π. Rhindpapyrus. Arkimedes. Duhre.
Language
swe