Bokstäver har ingen koppling till matematik, eller?
En kvantitativ och kvalitativ studie om elevers förståelse kring bokstavssymboler
Abstract
Syftet med studien var att belysa vilka missuppfattningar elever har när det kommer till bokstavssymboler från algebra. Studien görs på svenska elever som går årkurs 1 på gymnasiet. Syftet med studien är att få en förståelse vad för missuppfattningar elever har idag, och jämföra om de har samma missuppfattningar från en studie 40 år tillbaka gjord av Dietmar Küchemann. För att mäta elevernas förståelse användes samma test som Küchemann använde under 1976. Studenterna kategoriseras in i 4 olika nivåer av förståelse, baserad ifrån Küchemanns beskrivning från 1981. Studien fokuserade på en kvantitativ undersökning. Studien visar även en kvalitativ undersökning som analyserar elevernas egna resonemang till deras ger svar som kopplas till missuppfattning av bokstavssymboler. Eleverna beskrev liknande missuppfattningar som Küchemann skrev för eleverna 1976.
Studien visar att svenska elever har svårigheter att hantera nivå 3 än 1976, men visar bättre resultat för nivå 4 och 2. De vanliga felaktigt svar som eleverna för 2022 skrev på testet var likt eleverna 1976. Resultatet av studien visar att eleverna tenderar att göra samma misstag som eleverna gjorde 1976. Eleverna visar starka missuppfattning när det kommer till att förstå bokstaven som ett objekt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2023-04-19Author
Hasselholm, Alexzander
Keywords
Matematik, Algebra, Bokstavssymboler, Förståelse och Missuppfattning om Bokstavssymboler, Elevförståelse, Küchemann, Elever, Gymnasiet, Grundskolan.
Language
swe