Förskollärares uppfattningar om digitala verktyg som stöd för barns språkutveckling.
Abstract
Studiens syfte är att ta reda på förskollärares uppfattningar vad det gäller arbetet med digitala
verktyg för barns språkutveckling. Detta eftersom de revideringar som tillkom i förskolans
nya läroplan endast talar om att man ska arbeta med digitala verktyg men inte hur. Den
tidigare forskningen visar att det saknas strategiska och didaktiska val för förskollärarna.
Studiens frågeställningar är: 1. På vilket sätt redogör förskollärare för hur de arbetar med
digitala verktyg som stöd för barns språkutveckling? 2. Vilka olika uppfattningar om
möjligheter i deras arbete med språkutveckling och digitala verktyg ger förskollärare uttryck
för? 3. Vilka olika uppfattningar om hinder i deras arbete med språkutveckling och digitala
verktyg ger förskollärarna uttryck för? Studien är en kvalitativ undersökning som utförts
genom halvstrukturerade intervjuer med sex förskollärare med ljudinspelning. Intervjuerna
analyserades ur ett fenomenografiskt perspektiv. Analysen visar att det råder både likheter
och skillnader i förskollärarnas uppfattningar om hur undervisning med digitala verktyg för
barns språkutveckling ska implementeras. Utifrån förskollärarnas uppfattningar tolkar vi att
de är i behov av mer resurser och kompetensutveckling gällande digitala verktyg för barns
språkutveckling. Genomgående för studien är att förskollärarna vill lära sig mer och ser
möjligheter med stöd av digitala verktyg då man genom samtal och kommunikation kan
främja barns språkutveckling.
Date
2022Author
Sundvall, Camilla
Karlman, Erika
Kihlström, Rebecka
Keywords
digitala verktyg
språkutveckling
förskollärare
uppfattningar
kompetens
Language
swe