Show simple item record

dc.contributor.authorTammi, Hanna
dc.date.accessioned2021-09-09T05:28:36Z
dc.date.available2021-09-09T05:28:36Z
dc.date.issued2021-09-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69573
dc.description.abstractI och med den allt snabbare digitaliseringstakten i Sveriges skolor behövs en tydligare uppföljning av hur förändringarna påverkar flera faktorer. Generellt behöver det bli tydligare hur lärarna använder de digitala resurser som ställs till förfogande och hur de upplever de förändringar som digitaliseringen innebär. Syftet med fallstudien är att undersöka hur lärare använder ett specifikt digitalt läromedel i sin undervisning. Datainsamling har skett genom en blandad metod med trianguleringsdesign för att möjliggöra djupare undersökning av detaljer och händelser som annars inte hade visats. Studien innehåller en dokumentanalys av Loops som grundligt har granskats i egenskap av att fungera som en digital lärplattform. Dokumentanalysens fokus är riktat till innehåll, form, interaktivitet och funktion och analyseras efter ramverket Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK). För att få djupare förståelse stärks studien med kvalitativa semistrukturerade intervjuer med läromedelsutvecklare och analyseras utifrån analytiska ramverket TPACK. För att bilda uppfattning om lärares upplevelser av ovan genomförs kvalitativa semistrukturerade intervjuer med verksamma aktiva nyttjare, därefter analyseras lärares upplevelser utifrån analytiska ramverket Technology Acceptance Model (TAM). Målet med studien är att kunna identifiera faktorer som påverkar användandet av Loops som digitalt läromedel och om det sker i enlighet med utvecklarens pedagogiska föreställning. Vidare var målsättning att få en djupare förståelse för den svårdefinierade kompetens som lärare måste besitta för att vid olika undervisningstillfällen kunna välja och värdera olika läromedels stödjande funktion. Resultatet av dokumentanalysen visar att Loops fungerar som basal digital lärplattform samtidigt som den är flexibel och låter lärare använda sina egna metoder i undervisningen. Lärarintervjuerna visar att plattformens användbarhet bedöms vara stor och samtidigt lättanvänd och enkel att hantera (TAM). Vidare framgår att viss digital kompetens från användarens sida krävs för att skapa aktiv interaktion för att uppnå optimala resultat. Det framkommer även att systemet brister i dokumentationsfunktioner när det gäller att få en samlad bild av elevers prestationer.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectTPACK, TAM, SAMR digitalisering, digital lärplattform digitala läromedel, digitala verktyg, digitala lärresurser, digital didaktisk design, digital kompetenssv
dc.titleLoops – en digital lärplattform med möjlighet till kreativ interaktiv pedagogik i undervisningensv
dc.title.alternativeLoops – a digital platform with possibilities to creative interactive pedagogic teachingsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record