Show simple item record

dc.contributor.authorBettinger, Erika
dc.contributor.authorJonsson, Malin
dc.date.accessioned2021-02-08T16:23:21Z
dc.date.available2021-02-08T16:23:21Z
dc.date.issued2021-02-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/67607
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att genom elevperspektiv synliggöra faktorer som främjar elevers drivkraft och motivation till skolarbete och lärande i grundsärskolan årskurs 7-9. Forsknings-frågor: Vad anser eleverna ger dem motivation i sin skolvardag? Vilka inre och yttre faktorer lyfter eleverna fram som betydelsefulla för sin motivation i undervisningen? Vilken betydelse anser eleverna att lärare har för deras motivation och lärande? Teori: Teoretisk inramning för studien är sociokulturella perspektiv på lärande. Resultatbear-betning och analys görs utifrån olika teoretiska begrepp. KASAM, med delkomponenterna begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet beaktas i studiens analys. Deci och Ryans medbestämmandeteori används för att analysera inre och yttre motivation. Metod: I studien används kvalitativ intervjustudie som metod. 15 semistrukturerade elevin-tervjuer genomfördes i två olika grundsärskolor. I analysen av empirin har tematisk analys-modell använts, för att fånga upp centrala teman i bearbetningen av intervjuerna. Resultat: Resultatet visar att inre motivation är det som eleverna främst relaterar till i sina beskrivningar och intresset för själva ämnet/aktiviteten utgör en viktig drivkraft. Yttre, auto-nom motivation framträder kring elevernas beskrivningar av ämnen de ser som vik-tiga/meningsfulla. Avsaknad av narrativ som handlar om grupparbete/att lära från klasskamra-ter visar på en utvecklingspotential inom detta område. Även narrativ som speglar att eleverna har tydliggjorda mål uppsatta i sitt skolarbete saknas, varför arbete kring formativ bedömning kan utgöra ett utvecklingsområde för grundsärskolan.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagistersv
dc.relation.ispartofseriesHT20 IPS SLU601sv
dc.subjectmotivationsv
dc.subjectgrundsärskolansv
dc.subjectelevperspektivsv
dc.subjectsociokulturella perspektivsv
dc.subjectKASAMsv
dc.subjectmedbestämmandeteorisv
dc.title”Jag får försöka tills det går”sv
dc.title.alternativeEn intervjustudie med 15 elever i grundsärskolan om motivation till skolarbete och lärande.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record