Show simple item record

dc.contributor.authorOlsson, Lisa
dc.date.accessioned2020-09-22T11:31:31Z
dc.date.available2020-09-22T11:31:31Z
dc.date.issued2020-09-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/66565
dc.description.abstractKvintstämningen har använts flitigt av basister längre tillbaka i tiden, men slutade användas då den ansågs för opraktisk och problematisk. Ändå kan basister idag använda kvintstämning och i denna undersökning har jag undersökt frågor som om det är lättare att intonera, om det är skillnad i hur stämman är skriven och om det gör skillnad i vilken epok utdraget är skrivet. Jag spelade skalor och tre olika orkesterutdrag som jag spelade på en kvintstämd kontrabas jag lånade. Resultatet visar att det kan vara lättare att spela kvintstämt när det gäller äldre musik, men det är inte säkert. När vissa problem blir lösta på en kvinstämd bas uppstår istället nya problem som kanske inte var lika stora på en kvartstämd bas.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectKontrabassv
dc.subjectkvintstämningsv
dc.subjectkvartstämningsv
dc.subjectintonationsv
dc.subjectlägesväxlingarsv
dc.subjectmuskelminnesv
dc.titleKvinten i basen. En undersökning om att spela på en kontrabas stämd i kvinter.sv
dc.title.alternativeThe fifth in the base. A study about playing on a double bass tuned in fifths.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokFineArt
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Academy of Music and Dramaeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Högskolan för scen och musikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record