Show simple item record

dc.contributor.authorNordin Skoglund, Maria
dc.contributor.authorFahlgren Wallskog, Terese
dc.date.accessioned2020-01-15T12:34:03Z
dc.date.available2020-01-15T12:34:03Z
dc.date.issued2020-01-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63045
dc.description.abstractStudiens syfte var att undersöka hur grundläggande läroböcker i matematik för högstadiet kan undvika att eleven får missuppfattningar eller till och med kan korrigera sina eventuella tidigare missuppfattningar inom bråkräkning. Syftet var också att få en uppfattning om hur eleverna använder introduktionsrutorna och vad eleverna lär sig av innehållet. Studien har sin grund i det sociokulturella perspektivet och mer specifikt i aktivitetsteorin. En didaktisk tetraeder med ett matematiskt läromedel som artefakt i centrum har varit utgångspunkten. Studien baseras också på didaktiska teorier om hur missuppfattningar förebyggs inom bråkräkning. Data har samlats in genom en kvalitativ textanalys där grundläggande matematikböcker har undersökts. Fyra böcker på grundläggande nivå för årskurs 7-9 valdes ut för analys. Fem vanligt förekommande missuppfattningar enligt forskningen valdes ut och blev basen i analysverktyget. I studien har också ingått tre fokusgruppssamtal med totalt nio elever som kan sägas befinna sig i matematiksvårigheter. Gemensamt för de här eleverna är att de arbetar i en grundläggande matematikbok medan den övriga klassen har en annan matematikbok. Resultatet visade att läromedlen inte alltid, tagit hänsyn till eller haft kunskap om den forskning som handlar om hur missuppfattningar kan undvikas inom bråkräkning, när de konstruerat introduktionsrutorna. Vidare visade resultatet på att eleverna läser introduktionsrutorna i olika stor utsträckning och att de läser dem först och främst för att lära sig en metod för att på så sätt kunna lösa de efterföljande talen. Ett annat resultat från fokusgrupperna var att eleverna har svårt att förstå innehållet i introduktionsrutorna, framför allt tycker de att texten är svår att förstå.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagistersv
dc.relation.ispartofseriesVT19-IPS-SLP610sv
dc.subjectIntroduktionsrutorsv
dc.subjectMissuppfattningarsv
dc.subjectBråkräkningsv
dc.subjectMatematiksv
dc.subjectLäroböckersv
dc.subjectKvalitativ textanalyssv
dc.subjectFokusgruppersv
dc.title”Som en lärare… fast i boken” En kvalitativ studie om introduktionsrutor i grundläggande matematikböcker för årskurs 7-9sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record