Show simple item record

dc.contributor.authorOlander, Fanny
dc.date.accessioned2017-11-10T10:00:21Z
dc.date.available2017-11-10T10:00:21Z
dc.date.issued2017-11-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/54378
dc.description.abstractJämställdhet mellan könen har länge varit ett omdiskuterat ämne i samhällsdebatten. Till skillnad från det tillskrivna könet vid födseln är genus en social konstruktion av könet som i takt med samhällsstrukturer formar attribut för kvinnan och mannen. Dessa strukturer existerar även i skolans värld. Syftet med denna studie är att synliggöra lärares erfarenhet av genusarbete i skolan. Lärares resonemang kring begreppet genus och dess betydelse för lärarprofessionen kommer diskuteras och ifrågasättas genom forskningsmetoden kvalitativ intervju med fem lågstadielärare. Studiens empiri kommer att analyseras gentemot genusteoretiska ramverk samt diskuteras mot tidigare forskning i ämnet. Denna undersökning resulterar likt tidigare forskning i att lärare besitter en stor påverkan i elevers skapande av kön. Trots att skolans styrdokument antyder att skolan aktivt ska motverka traditionella könsmönster beskriver lärarna i intervjuerna att ett genusarbete i skolan är en intressefråga hos lärarna. Resultatet visar även att lärarnas syn på kön och genus inte bara är en samhällsstruktur utan i skolans värld en del av ett värdegrundsarbete. De säger att lärarutbildningen måste erbjuda mer utbildning i området för att samtliga lärare ska kunna besitta en kunskap och medvetenhet för att vidare kunna praktisera en genuspedagogik i klassrummet.sv
dc.relation.ispartofseriesVT17-2930-041-L3XA1Asv
dc.subjectgenus, skola, lärare, genusmedvetenhet, genuspraktik, genuspedagogik, lågstadietsv
dc.titleGenusmedveten skola - verklighet eller utopi? En studie av lärares erfarenheter av genusarbete i grundskolans tidigare åldrarsv
dc.title.alternativeGender awareness in school - reality or utopia? A study of teachers´ experiences of practice gender in lower primary schoolsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record