Show simple item record

dc.contributor.authorJönsson, Sandraswe
dc.date.accessioned2007-05-09T09:46:23Z
dc.date.available2007-05-09T09:46:23Z
dc.date.issued2004swe
dc.identifier.isbn91-7045-705-0swe
dc.identifier.issn0346-7821swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/4338
dc.description.abstractThe aim of this study was to investigate how the experience of success and failure is constructed among people in different kinds of human service organizations. The aim was also to study similarities and differences in the experiences of success and failure at two organizational levels. The participants in the study were treatment assistants at a drug abuse treatment center and supervisors at a department of elderly healthcare and social care. In order to identify these factors a combination of Diary-in-Group and Critical Incident Technique was used. Results showed that relations to clients, employees and colleagues are categories of success that can be identified in the two groups. Other aspects experienced both by the treatment assistants and by the supervisors are insufficient resources, indistinct re-organizations and difficulties in setting limits. The differences between the two groups are foremost concerning the goals, the intentions and the approach to situations that are experienced as failure. The goals of the treatment assistants are more in line with the goals of the organization, and this group also tends to reason about their roles and their responsibilities in problematic situations. Keywords: Human service organizations, success, failure, client work, work-organizationeng
dc.description.abstractSyftet med denna studie var att på ett explorativt sätt undersöka hur upplevelserna av framgång och misslyckande konstrueras hos personer i olika typer av human serviceverksamheter, samt att studera likheter och skillnader i upplevelsen av framgång och misslyckande i organisationsnivåer som skiljer sig åt när det gäller närheten till klienten. En kombination av Dagbok-i-Grupp och Critical Incident teknik användes för att hos behandlare och sektionschefer kartlägga de faktorer som bidrar till, eller konstruerar upplevelsen av framgång och misslyckande i arbetet. Resultaten visar att goda relationer till exempelvis klienter, personal och kollegor är framgångsteman som återfinns i de båda grupperna. Bristande resurser, otydliga omorganiseringar och svårigheter att sätta gränser är aspekter på misslyckande där gruppernas upplevelser liknar varandra. När det gäller skillnader mellan grupperna handlar detta främst om målen, intentionerna och det egna förhållningssättet till de misslyckanden som beskrivits. Behandlarnas mål ligger mer i linje med verksamhetens mål och man är i denna grupp mer benägen att resonera kring den egna rollen och det egna ansvaret i situationer som upplevts som misslyckanden.swe
dc.format.extent71 pagesswe
dc.language.isosweswe
dc.publisherArbetslivsinstitutetswe
dc.relation.ispartofseriesArbete och Hälsa 2004:04swe
dc.titleFramgång och misslyckande i human serviceverksamheter : Hur konstrueras upplevelsen av framgång och misslyckande i klient- och chefsarbete?swe
dc.typetextswe
dc.type.svepreportswe
dc.gup.price140 SEKswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record