Browsing Examensarbete grundnivå by Title
Now showing items 241-260 of 296
-
Sambedömning för lärande och likvärdig bedömning. En tvådelad studie av sambedömning i gymnasieskolan
(2016)Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: Sambedömning för lärande och likvärdig bedömning: En tvådelad studie av sambedömning i gymnasieskolan Författare: Ellekari Haraldson & Olof Larsson Termin och år: VT ... -
Samtal om mellis. En kvalitativ studie om hur elever och lärare talar om mellanmålet på fritidshemmet.
(2018)Mellanmålet är en viktig och väsentlig del i fritidshemmet. Trots det råder bristande forskning inom området, inte minst ur barns perspektiv. Studiens syfte är att undersöka hur elever och lärare talar om mellanmålet. ... -
Samtal om mellis. En kvalitativ studie om hur elever och lärare talar om mellanmålet på fritidshemmet.
(2018)Mellanmålet är en viktig och väsentlig del i fritidshemmet. Trots det råder bristande forskning inom området, inte minst ur barns perspektiv. Studiens syfte är att undersöka hur elever och lärare talar om mellanmålet. ... -
Säg det med en bild - Ett utvecklingsarbete av bildstöd i förskolan
(2015)Vårt syfte med studien var att utveckla bildstöd som ett verktyg i arbetet med barns språkutveckling. Ett av studiens fokus har legat på hur man kan stödja flerspråkiga barns kommunikation för att öka barnens delaktighet. ... -
"Så man får jobba direkt när en konflikt uppstår" - En intervjustudie om hur pedagogens förhållningssätt i konflikter kan stötta barns utveckling av empatisk förmåga.
(2015)The purpose of this study was to find empathy supporting strategies for educators to practice in conflicts between children in preschool. To accomplish this we interviewed four preschool teachers from three different ... -
Sen kan man se det som ett arbetslag, att vi inte har de skillnaderna- en mindre empirisk studie om barnskötares röster gällande professionaliseringen.
(2019)Den här uppsatsen har för avsikt att uppmärksamma den kunskapslucka som finns angående barnskötares syn på den pågående professionalisering inom förskolan. Mer specifikt är den inriktad på hur barnskötare i denna studie, ... -
Sex, samlevnad och psykologi: Innehållsliga teman för sex- och samlevnadsundervisning inom psykologi på gymnasiet
(2016)Skolverket ställer krav på skolorna att sex- och samlevnadsundervisningen ska ämnesintegreras på gymnasiet (Skolverket, 2013a), men det finns fortfarande relativt lite material framtaget för hur detta ska gå till. I mitt ... -
Självförtroende. En studie om pedagogers syn på arbetet med barns självförtroende i förskolan
(2015)Abstract Syfte Att få en inblick i förskollärares syn på arbetet med barns självförtroende i förskolan. Vi vill ta reda på hur förskollärarna tolkar begreppet självförtroende, hur de reflekterar över sitt arbete med att ... -
Ska läsförståelsen vara ett hinder för kunskapsinhämtningen? – En jämförande analys av läromedel i kemi
(2016)Abstract Examensarbete inom lärarutbildningen Titel: Ska läsförståelsen vara ett hinder för kunskapsinhämtningen? –En jämförande analys av läromedel i kemi. Författare: Denise Brodin Termin och år: Vt 2016 Kursansvarig ... -
Skrivpedagogik i läroböcker. En kvantitativ innehållsanalys av läroböcker för Svenska 1 på gymnasiet.
(2016)I denna uppsats undersöker jag förekomsten av vilka skrivpedagogiska diskurser som uppgifter och övningar i läroböcker i Svenska 1 på gymnasiet kan kopplas till. Mitt huvudsyfte är att att undersöka vilka möjligheter som ... -
Den som inte kan ett annat språk kan sitt eget. En empirisk studie om hur pedagoger arbetar med flerspråkiga barn i fritidshemmet
(2015)Abstract • Problem, syfte och frågor Studiens syfte med detta arbete är att ta reda på hur fritidspedagoger arbetar med barns flerspråkiga användning på fritidshem. Detta är också huvudfrågan i arbetet. Längre ner i arbetet ... -
Spelet som verktyg för matematiklärande i förskolan
(2015)Sammanfattning Syftet med denna undersökning var att studera samspelet och det matematiklärande som möjliggjordes när barn spelade spel tillsammans. Efter att ha arbetat i förskolan har vi uppmärksammat att spel ofta upplevs ... -
Spelling with Developmental Dyslexia in English as a Second Language. A literature review
(2017)Today, the acquisition of a second language is viewed as an essential resource and in most cases, a vital task to be able to perform in order to be a part of society. However, different disorders such as dyslexia may impede ... -
Spiderman och Hello Kitty vill jag ha! - En studie om att integrera populärkultur i förskolan.
(2015)Abstract I detta examensarbete undersöker vi vilken inverkan populärkulturella karaktärer kan ha i förskolans verksamhet. Studien synliggör vikten av att se till barnens intressen och erfarenheter. Det för att kunna ... -
Språkeleven som kunde tala med texter. En studie om skönlitteratur som redskap för elevens kompetensutveckling i fyra läromedel i spanska 3
(2016)I denna uppsats undersöker jag hur användningen av skönlitteratur visar sig relevant – eller inte – för elevens kompetensutveckling i fyra läromedel för Spanska 3. Mitt huvudsyfte är tvådelat. Dels vill jag beskriva och ... -
Språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan: En deltagande observations- och intervjustudie om fyra förskollärares arbetssätt
(2017)Abstrakt Studiens syfte var att undersöka hur det språkutvecklande pedagogiska arbetet genomfördes för flerspråkiga barn. Frågeställningen studien utgick från var: - Hur sker det pedagogiska arbetet för att främja ... -
En SPRINT för alla? - En intervjustudie inom innehållsintegrerad engelskundervisning med fyra mellanstadielärare för elever med olika modersmål
(2015)Den här studien handlar om användningen av arbetsmetoder som uppmuntrar yngre elever i Japan att tala engelska. Syftet med studien är att undersöka hur tre lärare i olika internationella skolor använder olika arbetsmetoder ... -
En SPRINT för alla? − En intervjustudie inom innehållsintegrerad engelskundervisning med fyra mellanstadielärare för elever med olika modersmål
(2015)I denna kvalitativa empiriska studie belyses vikten av att stötta elever i sin främmande- språkinlärning för att de ska kunna tillgodo se sig ett förmedlat ämnesinnehåll. Studiens syfte är att se hur detta stöd kan se ut ... -
Synen på jämställdhet i barnböcker – utifrån förändringar i tiden
(2017)I den här uppsatsen har ett urval av den litteratur som är en del av barns vardag undersökts utifrån ett genusperspektiv. Genom intervjuer med förskollärare och barnbibliotekarie har ett urval av böcker barnen möter på ... -
Systematiskt kvalitetsarbete i praktiken: Förskollärares uppfattning av barns delaktighet
(2019)Texten inleds med en kort bakgrundsbeskrivning över förskolans, och dess styrdokuments, utveckling, där kravet på systematiskt kvalitetsarbete, och utvecklingsarbetet i sig, står i fokus. I och med samhällsförändringen där ...