Synen på jämställdhet i barnböcker – utifrån förändringar i tiden
Abstract
I den här uppsatsen har ett urval av den litteratur som är en del av barns vardag undersökts utifrån ett genusperspektiv. Genom intervjuer med förskollärare och barnbibliotekarie har ett urval av böcker barnen möter på förskolan samt de som lånas hem tillsammans med vårdnadshavare tagits fram. Syftet med denna uppsats är att undersöka pedagogers val av böcker, samt barnbibliotekariers uppfattning om hur barn i förskoleåldern och deras föräldrars val av barnböcker ser ut i dag och om/hur det förändrats över tid. Genom en textanalys och intervjuer synliggörs de normer och förväntningar dessa böcker förmedlar samt om/hur det förändrats över tid. Genom att undersöka hur jämställdhetsfrågan behandlas i bilderböcker från fyra olika årtionden har den förskjutning som skett över tid synliggjorts. Då böcker återspeglar samhället med de politiska, kulturella och ekonomiska processer som pågår har det diskursanalytiska perspektivet, som framhåller hur det som vi tror är rätt och sant under en viss tid är föränderliga, tillämpats. På de 65 åren som gått mellan den första och den sista boken i undersökningen går det att urskilja en skillnad i hur flickor respektive pojkar framställs. Den rådande barnsynen under olika tider är även den tydlig och föränderlig. Detta tyder på att den diskursiva makten styr vilka beteenden som är önskvärda. Undersökningen visar att språket har en viktig funktion där den kan antingen begränsa eller öppna upp möjligheter. Vidare krävs en medvetenhet där den vuxna synliggör och utmanar de normer som finns och det är den vuxne förebildens ansvar att vara medveten om de strukturer som bidrar till barns identitetsskapande.
Degree
Student essay