Browsing Examensarbete grundnivå by Title
Now showing items 165-184 of 296
-
La importancia del conocimiento lingüístico y no lingüístico en la comprensión auditiva
(2018)Resumen La comprensión auditiva es la destreza lingüística menos investigada y entendida en la adquisición de una lengua extranjera. Presentamos una revisión bibliográfica constituida por una selección de estudios que con ... -
La lengua meta en la clase de español en Suecia: Una revisión literaria
(2016)The role and use of the target language in foreign language teaching has been a subject of discussion for the past few decades of research in language didactics. In this literature review the difficulties and possibilities ... -
La literatura infantil y juvenil en la enseñanza de español como lengua extranjera – desde una perspectiva intercultural. Una revisión literaria
(2022-05-10)Kan barn- och ungdomslitteratur gynna elever som läser spanska som andraspråk? I denna forskningsöversikt kommer frågan ”vad säger tidigare forskning om barn- och ungdomslitteratur i spanskundervisningen för att skapa ett ... -
La utilidad de manuales para enseñar contenidos culturales en el aula de ELE
(2017)Learning Spanish teaching manuals are often one of the first contacts with Hispanic culture for the students. Spanish is supposed to be a communicative subject, meaning that students should learn how to use the language ... -
Lärande och konflikt i förskolan En studie av hur fem förskollärare resonerar och agerar när de hamnar i konflikt med barn.
(2018)Begreppet konflikt är något som kommer följa oss i livets alla sociala sammanhang. Genom vår studie har vi fått vetskap om hur viktiga verktyg är för hur en konflikt ska hanteras. I förskolan är det viktigt att uppmärksamma ... -
Lärarens roll i teaterundervisning En litteraturstudie
(2017)Denna litteraturstudie syftar till att undersöka hur aktuell forskning diskuterar lärarens roll i förhållande till eleverna i teaterundervisning. Som blivande teaterlärare önskar vi få en ökad förståelse för vår kommande ... -
Lärares digitala kompetens - Nya utmaningar och behov. En kvalitativ intervjustudie om hur verksamma lärare i fritidshemmet resonerar kring digitaliseringen av skolan
(2018)Digitaliseringen påverkar skolans uppdrag då digitala verktyg integreras mer och mer i undervisningen.1 juli 2018 träder en reviderad läroplan i kraft med tydligare direktiv angående hur undervisning med digitala verktyg ... -
Lärares erfarenheter av och förhållningssätt till det digitala verktyget GeoGebra. Fem positiva matematiklärares svar, sett i relation till styrdokumenten samt matematikdidaktisk forskning och lärandeteorier
(2015)Sammanfattning: Denna uppsats handlar dels om när, hur och varför fem verksamma matematiklärare, som är positivt inställda till GeoGebra, använder sig av programmet i sin undervisning. Den handlar även om deras syn på ... -
Lärares förhållningssätt till flerspråkiga elever
(2015)Syftet med föreliggande studie är att undersöka lärares förhållningssätt till flerspråkiga elever. Detta har gjorts utifrån frågeställningarna: • Vad innebär flerspråkighet i skolan idag? • Hur möter lärare flerspråkiga ... -
Lärares läxpraktik i verksamheten – En studie om läxans roll i undervisningen
(2015)Sammanfattning Inom skolvärlden är läxor ofta ett naturligt inslag i den ordinarie undervisningen. Lärare använder många typer av läxor på olika sätt, vilket innebär att läxans roll i undervisningen varierar. Denna studie ... -
Lärares uppfattningar av laborativ matematikundervisning. En intervjustudie med fem lärare verksamma i åk1-3
(2015)Lärandet inom laborativ matematikundervisning innebär att man genomgår en process från det konkreta till det abstrakta. Bakgrunden till min studie är att försöka utröna vilka uppfattningar lärare har om laborativ matematik ... -
Läroplanen ... Nä, inga sånna fancy grejer! En etnografisk studie om skapande verksamhet på fritidshem
(2015)Syftet med den här studien är att belysa hur pedagoger arbetar med skapande verksamhet på fritidshemmen, hur det sker och vad pedagogen har för motiv och syfte kring sitt arbete med skapande verksamhet. För att få en ökad ... -
Läroplanen som verktyg. En studie om förskolelärares uppfattningar om läroplanen.
(2017)Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare i arbetet med barnen i förskolans verksamhet uttrycker att de använder läroplanen och strävansmålen. Hur tar sig läroplanen i uttryck i förskolans vardag och hur visar ... -
Lek och lärande. Samspelets betydelse i barns lekar på en Reggio Emilia förskola.
(2017)Syftet med vårt arbete har varit att observera och fördjupa oss i hur samspelet och den sociala förmågan ser ut i situationer där pedagogerna gått in och skapat grupper utifrån barn som inte brukar leka. För att samspelet ... -
De leker ju självmant och leken är fantastisk!
(2015)Anledningen till att vi valde att bedriva vår studie var för att vi ansåg att det finns mycket forskning om den fysiska aktiviteten men inte i relation till fritidshemmet. Vårt syfte var att beskriva fritidspedagogers ... -
Literature as a Tool for Teaching Cultural Awareness in the EFL Classroom. A Literature Review
(2018)Culture is a factor, which is an essential aspect in language teaching and learning. Despite the complexity of defining the concept, students can be made aware of culture through a variety of teaching materials. This paper ... -
A Literature Review of the Barriers and Attitudes Towards ICT Integration in the EFL Classroom
(2022-08-03)The use of information and communication technology (ICT) has become more widespread in all areas of the world which has made it more relevant to use ICT in schools as well. Therefore, it is important to understand what ... -
A Literature Review of Trends, Attitudes and Multilingual Learning in Research on Cross-Linguistic Influence
(2023-11-14)This literature review identifies what trends and attitudes can be found and how the multilingual learning process is depicted in research on cross-linguistic influence (CLI) between 2009 and 2023. The aim of this is partly ... -
Logaritmen igår, idag, imorgon – från historia till klassrum
(2017)This paper is a literary analysis focused on the history of logarithms and how different ways of introducing logarithms could be perceived by students. This subject matter may be the most difficult for students to grasp ... -
Los efectos del uso de aplicaciones de ludificación como herramientas digitales en las clases de ELE. Una revisión literaria
(2022-08-03)¿Es posible aumentar tu vocabulario usando aplicaciones de ludificación como herramientas digitales? Esta revisión literaria se basa en lo dicho por los estudios sobre los efectos de implementar aplicaciones de ludificación ...