Lärares digitala kompetens - Nya utmaningar och behov. En kvalitativ intervjustudie om hur verksamma lärare i fritidshemmet resonerar kring digitaliseringen av skolan
Abstract
Digitaliseringen påverkar skolans uppdrag då digitala verktyg integreras mer och mer i undervisningen.1 juli 2018 träder en reviderad läroplan i kraft med tydligare direktiv angående hur undervisning med digitala verktyg ska hanteras. I och med detta valde vi att genomföra en kvalitativ intervjustudie utifrån lärares perspektiv för att undersöka hur några lärare verksamma i fritidshem resonerar kring frågor om skolans digitalisering och vad detta innebär i relation till deras uppdrag. För att besvara syfte och problemformuleringar intervjuade vi sex verksamma lärare i fritidshem på en skola och dess fritidsverksamhet i Västra Götaland. Studiens utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet som hjälpte oss förstå och analysera insamlad empiri genom tematisk analys. Resultatet visade på att lärarna hade positiva attityder och uppfattningar till digitaliseringen av skolan och ansåg att digitala verktyg var relevant som pedagogiskt hjälpmedel. Lärarnas digitala kompetens skiljdes åt, vilket det fanns olika orsaker till. Till största del hade lärarna erfarit digital kompetens på egen hand, där vi kunde se att eget intresse spelade roll för hur lärarna uttryckte sig om deras digitala kompetens. Lärarna uttryckte överlag att de ville öka sin digitala kompetens för att använda digitala verktyg i det pedagogiska arbetet på fritidshemmet, och därmed var kompetensutveckling något lärarna efterfrågade.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018Author
Andersson, Annie
Lindholm, Fannie
Language
sv