Text, textreklam och textliknade reklam – är det någon skillnad?
Sammanfattning
Titel: Text, textreklam och textliknade reklam – är det någon skillnad?
Författare: Emelie Lindgren Arnoldsen & Victoria Arvidsson
Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet
Termin: Vårterminen 2014
Handledare: Britt Börjesson
Sidantal: 27 (exklusive abstract, executive summary, källförteckning och bilagor)
Antal ord: 12 595 (exklusive abstract, executive summary, innehållsförteckning, källförteckning
och bilagor)
Syfte: Att undersöka hur skillnaden mellan textreklam, textliknande reklam och redaktionell text uppfattas i tryckt nyhetspress.
Metod: Kvalitativa respondentintervjuer
Material: 12 respondentintervjuer och 13 tidningssidor.
Huvudresultat: Studiens resultat visar på att skillnaden mellan textreklam, textliknande reklam och redaktionell text i tryckt nyhetspress uppfattas väldigt olika. Det framgår att det är väldigt svårt att ge ett tydligt svar på vad som är redaktionell text respektive reklam. I det fall då reklamen är tydligt märkt, till exempel helsidesannonser där det inte finns något redaktionellt innehåll i anknytning, hade respondenterna inga svårigheter att urskilja det som reklam. När det istället rörde sig om textreklam och textliknande reklam som befann sig i anknytning till det redaktionella innehållet var
det svårare för respondenterna att urskilja vad som var vad. Det finns alltså en gråzon som är fri att utnyttja när det inte tydligt framgår i vilket syfte en text är skriven.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014-08-22Författare
Lindgren Arnoldsen, Emelie
Arvidsson, Victoria
Nyckelord
Gråzon
Marknads- och demokratidriven yttrandefrihet
semiotik
redaktionell text
extliknande reklam
textreklam
tryckt nyhetspress
TU
Serie/rapportnr.
Examensarbete
C883
Språk
swe