Show simple item record

dc.contributor.authorÖrdell, Lille-Mor
dc.date.accessioned2014-04-22T11:28:31Z
dc.date.available2014-04-22T11:28:31Z
dc.date.issued2014-04-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35678
dc.description.abstractSyftet med studien har varit att identifiera faktorer som bidrar till att elever med tidigare skolmisslyckanden återupptar och slutför sina studier. Att kunna identifiera vad det är som krävs av skolan, miljö, samhälle och framför allt av eleverna själva för att denna process ska påbörjas. Om vi inom skolan kan bidra till att färre elever lämnar skolan utan fullständiga betyg och går igenom upprepande misslyckanden, så har skolan och samhället mycket att vinna. Genom att identifiera de faktorer som bidrar till att ungdomar fullföljer sina studier så kan vi kanske applicera denna kunskap tidigare i skolan och på så sätt slippa avhopp och studiemisslyckanden. Som specialpedagoger möter vi ofta elever som tidigt visat eller visar tecken på att vara i riskzonen för att misslyckas i skolan. Dessa elever kan identifieras med hög frånvaro, normbrytande beteende och risk för att inte nå kunskapsmålen. Om man kan ge specialpedagoger rätt verktyg, så att de kan utföra ett bättre förebyggande arbete och på så sätt motarbeta skolmisslyckanden, så har elever, samhället och skolan vunnit mycket. Men om skolan inte lyckas förebygga så kan faktorerna förhoppningsvis hjälpa den att hitta ett sätt att få eleverna tillbaka till skolbänken igen. Studien utgår ifrån en livsvärldsfenomenologisk ansats, där jag genom reflexiva intervjuer försökt att få elever med studiemisslyckanden i sin historia att genom sina egna berättelser ge oss möjlighet att ta del av deras livsvärld, så som de idag upplever att de upplevde den under sina grundskole- och gymnasieår. Genom att ta del av deras livsvärldsberättelser kan jag förhoppningsvis identifiera var och varför det gick snett och hur det blev bra igen. Studien visar tydligt att en god relation mellan lärare/elev och elev/elev är nödvändig. Studien identifierar också vikten av att eleverna känner sig motiverade genom ett meningsfullt sammanhang i skolan. Det är även viktigt att skolan tydligt kommunicerar vilka förväntningar den har på eleverna och att den ger dem konstruktiv kritik. Självkänsla är något som är avgörande för de kommande studieresultaten. Skolan kan genom uppmuntrande inställning till eleverna samt utmanande och tydliga mål motverka en negativ självuppfattning. Studien identifierar inte några nya fenomen som kan hjälpa skolan att se att en elev är på väg att misslyckas. Inte heller identifierar studien några nya fenomen vad det gäller de faktorer som spelar in för att en elev ska återuppta sina studier. Däremot visar studien att den forskning som finns kring elever som misslyckas och återupptar sina studier är aktuell. De ungdomar som jag har intervjuat berättar om de brister och de faktorer som påverkat dem under deras skolgång. Deras livsvärldsberättelser ligger tydligt i linje med den tidigare forskning som jag tagit del av till min studie.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT13-IPS-01 SPP600sv
dc.titlePlötsligt händer det! En kvalitativ intervjustudie om ungdomar som återgår till utbildningsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record