Search
Now showing items 1-3 of 3
“Det kan du väl, va?” En kvalitativ studie om förhållningssätt och förväntningar på förskolebarn utifrån kön och genus.
(2022)
Studien belyser genusmedvetenhet samt pedagogernas förhållningssätt och förväntningar
utifrån könsnormer. Ur ett genusperspektiv är studiens syfte att undersöka sociala samspel
mellan barn och vuxna, ...
Konsekvenserna av andrafiering. Vårdnadshavares insyn och inflytande gällande förskolans genus- och jämställdhetsarbete.
(2022)
Denna studie syftar till att undersöka samverkan mellan förskola och hem, samt vilka aspekter
som präglar kommunikationen om det omdebatterade genus- och jämställdhetsarbetet. Studien
har en poststrukturell teoretisk ...
“Barnen ska få oändligt med möjligheter i stället för begränsningar." Förskollärares uppfattningar om genusperspektivet i förskolan.
(2022)
Syftet med studien är att undersöka hur förskollärarna talar om arbetet med genusperspektiv i
deras verksamheter och vilka utmaningar förskollärarna upplever. Studien motiveras utifrån
tidigare forskning som visar att ...