Miljöns betydelse för barn på förskolegården – En studie av barns möjlighet till fysisk aktivitet, avskildhet och sinnesupplevelser på fem förskolegårdar.
Sammanfattning
Sammanfattning
Syftet med vår studie har varit att observera fem förskolegårdars utformning samt att se på dessa
utifrån vad barnen gjorde och vilka möjligheter de gavs till fysisk aktivitet, avskildhet och
sinnesupplevelser. Syftet har konkretiserats i följande frågeställningar:
Hur ser förskolegårdarna ut?
Vad gör barnen?
Får barn möjlighet till fysisk aktivitet, avskildhet och sinnesupplevelser på förskolegården?
I vår studie har vi utgått ifrån det sociokulturella perspektivet eftersom lärandet är
socialt och barns lekar på gården sker tillsammans med andra. För att kunna besvara vårt syfte och
frågeställning har vår undersökningsform varit kvalitativa observationer. Vårt insamlade material
har sedan transkriberas, vidare analyserats och sedan diskuterats. I studien har vi sett att gårdens
utformning har betydelse för barns fysiska aktiviteter och sinnesupplevelser i utomhusmiljön.
Resultaten av våra observationer visar även på att gårdar med mer grönska ger fler möjligheter till
avskildhet för barn.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Bok Bennet, Anna
Ek, Tanja
Petersson, Sara
Nyckelord
Förskolegård
utomhuspedagogik
fysisk aktivitet
Språk
sv