Show simple item record

dc.contributor.authorBok Bennet, Annasv
dc.contributor.authorEk, Tanjasv
dc.contributor.authorPetersson, Sarasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:08Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:08Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29915
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med vår studie har varit att observera fem förskolegårdars utformning samt att se på dessa utifrån vad barnen gjorde och vilka möjligheter de gavs till fysisk aktivitet, avskildhet och sinnesupplevelser. Syftet har konkretiserats i följande frågeställningar: Hur ser förskolegårdarna ut? Vad gör barnen? Får barn möjlighet till fysisk aktivitet, avskildhet och sinnesupplevelser på förskolegården? I vår studie har vi utgått ifrån det sociokulturella perspektivet eftersom lärandet är socialt och barns lekar på gården sker tillsammans med andra. För att kunna besvara vårt syfte och frågeställning har vår undersökningsform varit kvalitativa observationer. Vårt insamlade material har sedan transkriberas, vidare analyserats och sedan diskuterats. I studien har vi sett att gårdens utformning har betydelse för barns fysiska aktiviteter och sinnesupplevelser i utomhusmiljön. Resultaten av våra observationer visar även på att gårdar med mer grönska ger fler möjligheter till avskildhet för barn.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörskolegårdsv
dc.subjectutomhuspedagogiksv
dc.subjectfysisk aktivitetsv
dc.titleMiljöns betydelse för barn på förskolegården – En studie av barns möjlighet till fysisk aktivitet, avskildhet och sinnesupplevelser på fem förskolegårdar.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record