Samverkan mellan kulturskola och grundskola ur klasslärarens perspektiv
Sammanfattning
Detta examensarbete syftar till att belysa hur klasslärare uppfattar olika former av samverkan mellan
kulturskolan och grundskolan. Huvudfrågorna är vad klasslärare anser om samverkan mellan grundskola och
kulturskolan och hur de legitimerar grundskolans respektive kulturskolans estetiska verksamhet.
Undersökningen är genomförd genom en kvalitativ intervjustudie med nio medverkande klasslärare. I resultatet
framgår att kulturskolan kan anses vara en viktig samarbetspartner i syfte att säkra grundskolans elevers lärande.
Det krävs dock en drivande kraft, gemensam planering och ett tillåtande klimat för en god samverkan skall
uppstå. Studien kan ses som några nedslag i olika klasslärares upplevelser av kulturskolan. Detta examensarbete
kan betraktas som en bra startpunkt för någon som vill starta eller utveckla samverkan mellan kulturskolan och
grundskolan.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Reuter, Alexandra
Nyckelord
Kulturskola
Samverkan
Klasslärare
Estetisk verk
Språk
sv