Sökning
Visas titlar 1-7 av 7
Hemmasittare. En fallstudie om att öka måluppfyllelsen och främja skolnärvaro med hjälp av IKT
(2014-01-23)
Bakgrund: I skolor i Sverige och övriga världen finns ett antal elever som inte förmår att komma till skolan. Dessa elever brukar benämnas hemmasittare. Orsakerna bakom den långa ogiltiga frånvaron kan vara många och olika. ...
Elevers datoranvändning i Montessorimiljö
(2012-03-16)
Bakgrund: Maria Montessoris vision var att hennes pedagogik inte skulle bli åldrad och förlegad utan att ständigt hållas levande. Med ett växande och varierande samhälle bör IKT användas som ett naturligt arbetssätt i den ...
Geometri och IKT. Observationer av undervisning med IKT för årskurserna 3-9
(2014-01-23)
Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka om IKT kan vara ett verktyg för att utveckla elevers begreppsliga och kommunikativa förmågor, här tillämpat på det centrala innehållet geometri år 4-6.
Teori: Studiens ...
Digitala verktyg i undervisningen En intervju- och enkätstudie bland pedagoger i årskurs 4–6
(2020-01-07)
Syfte:
I och med införandet av den nationella digitaliseringsstrategin (2017) inom den svenska skolan var syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar lärare i årskurs 4–6 hade om digitala verktygs användbarhet ...
Paddagogik. iPad som pedagogiskt verktyg i förskolan
(2012-05-28)
DIGITALISERING I SVENSKA SKOLAN En studie om hur digitala verktyg påverkar undervisning i lågstadiet
(2019-05-07)
Syfte:
Uppsatsens syfte är att undersöka hur lärare upplever att digitala verktyg påverkar undervisning i lågstadiet.
Detta leder oss till dessa frågeställningar:
• Vilka digitala verktyg används av lågstadielärarna i ...
Flippade klassrum, film eller pecha-cucha. En kvalitativ undersökning om hur elever i en åk 8 prövar nya arbetssätt i digital miljö
(2014-03-20)
Syfte: Att tillsammans med elever i åk 8, pröva och värdera ett nytt arbetssätt. Frågeställningarna är:
• Ökar ett nytt arbetssätt elevernas lust att lära?
• Känns undervisningen mer meningsfull med ett nytt ...