Search
Now showing items 1-10 of 76
«Når skal vi møtes igjen?» En aksjonsforskningsstudie om læreres læring i arbeidet med elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving.
(2016-11-11)
Syfte: Formålet med studien har på den ene siden vært å finne ut hvordan lærere lærer i et lærerfellesskap gjennom å bevisstgjøre lærere deres læreprosesser. På den andre siden har formålet vært å undersøke hvilke ...
"Men då hör ju alla vad man skriver!" Högstadieelever skriver genom att diktera med en app i sin Ipad
(2016-06-27)
Dagens teknik för taligenkänning har hög precision, den är billig och är lätt att installera och börja använda på en Ipad eller Iphone. Eftersom dikteringsappar numera följer med Ipaden eller Iphonen på köpet kan elever ...
Bråkens användningsområde i matematik och i andra grundskoleämnen - En kvalitativ analys av bråkberäkning ur ett lärarperspektiv
(2016-03-22)
Syfte: Syftet med denna undersökning är att ta reda på varför beräkning med bråk orsakar svårigheter för elever på högstadiet. Syftet är också att undersöka vilka problem uppstår i matematik, i andra skolämnen och i ...
”Man vill kunna göra mer, för elevernas skull” En studie om de begränsningar personalen på två grundsärskolor upplever i arbetet med språk och kommunikation
(2016-02-17)
Syfte: Syftet med denna studie har varit att undersöka vilka eventuella begräsningar personalstyrkan på två grundsärskolor upplever i sitt arbete med språk och kommunikation och på vilket sätt dessa eventuella begränsningar ...
Tilltro till individer eller tilltro till delaktighet. En fallstudie om förskolechefers normer i ledningen av det systematiska kvalitetsarbetet
(2016-05-03)
Syfte: Studiens syfte är att med hjälp av en fallstudie undersöka om det återfinns särskilda normer i förskolchefers ledning av det systematiska kvalitetsarbetet.
För att konkritisera undersökningens syfte har följande ...
Kartläggning och måluppfyllelse. Sambandet mellan kartläggning och elevernas slutbetyg i åk
(2016-07-06)
Syftet med vår studie var att undersöka vilket samband det finns mellan kartläggningen av elevernas kunskaper och elevernas måluppfyllelse i ämnena enligt intervjuade personer. Enligt vårt antagande är resultatet av ...
”Att man är närvarande – det är A och O!” En etnografisk studie av några förskolepedagogers arbete i mötet med barn med hörselnedsättning
(2016-03-02)
Bakgrund: En hörselnedsättning medför svårigheter att ingå i sociala och kommunikativa sammanhang med andra människor på grund av svårigheter att uppfatta det som sägs. Hörteknisk utrustning har förbättrats och det har ...
How Do Students’ Mathematics Self-Efficacy, Mathematics Self-Concept and Mathematics Anxiety Influence Mathematical Literacy? — A Comparison between Shanghai-China and Sweden in PISA 2012
(2016-07-05)
Aim: The aim of this thesis is to examine the differences in the influence of student’s Mathematics self-efficacy, Mathematics self-concept and Mathematics anxiety on their mathematical literacy between Shanghai-China and ...
Instructions and Generalizations Post-Simulation Debriefing in Maritime Training
(2016-12-23)
Purpose: The purpose of this study was to investigate post-simulation debriefing in maritime training. For this purpose, the scope was divided into two focal areas: the process of post-simulation debriefing and instructions ...
Machismo i spanska läroböcker - Vilken syn på jämställdhet förmedlas i läroböcker i spanska 3?
(2016-03-22)
Syftet med denna studie är att utifrån ett genusperspektiv undersöka tre läroböcker i spanska
för gymnasieskolans steg 3, det steg som majoriteten av gymnasieeleverna läser. Machismo i
titeln kommer från spanskan och ...