Search
Now showing items 1-10 of 129
Läsförståelsestrategier - intervjuer och observationer om lärarens roll för barn i behov av särskilt stöd
(2015-06-02)
Syfte och frågeställningar:
Uppmärksamheten var stor då resultatet efter senaste PISA -undersökningen redovisades. Resultatet visar en fortsatt försämring av svenska 15-åringars läsförståelse. Mot bakgrund av detta undersöks ...
Speciallärarnas tankar kring övergången från gymnasiesärskolan till Daglig verksamhet. En intervjustudie med sju pedagoger
(2015-10-08)
Syfte: Studiens syfte var att undersöka hur sju speciallärare uppfattar överlämnandeprocesser av elever till Daglig verksamhet under sista året i gymnasiesärskolans individuella program.
Teori: Studien har en hermeneutisk ...
Grundläggande kunskaper är en viktig förutsättning för en lyckad kunskapsutveckling i matematik En studie om matematikundervisning i åk 1-6
(2015-03-16)
Sammanfattning
Vår studie hade för syftet att belysa matematikundervisningen hos ett urval av lärare i
grundskolan yngre åldrar för att fördjupa förståelsen kring vilka förutsättningar som finns för
matematiklärare i ...
"Jag hatar GUL." En lärplattform med utvecklingspotential
(2015-03-13)
Syfte:
Syftet med detta arbete är därför att undersöka om användningen av Göteborgs Universitets lärplattform, i fortsättningen kallad GUL, har förändrats sedan 2010 och vad som kan göras så att den bättre möter lärarnas ...
En studie om - Fem rektorers och fem specialpedagogers definitioner och beskrivningar av begreppet särskilt stöd
(2015-04-30)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka och jämföra vilken innebörd fem rektorer och fem specialpedagoger lägger i begreppet "särskilt stöd”, samt redogöra för hur de beskriver att utformningen av det särskilda stödet ...
En skolas syn på elever i behov av särskilt stöd i matematik En fallstudie utifrån lärares, specialpedagogens samt rektors perspektiv
(2015-11-28)
Syfte: Syftet med studien var att undersöka, beskriva och analysera hur lärare, specialpedagog samt rektor bedömer vad som är matematiksvårigheter samt hur organisationen kring specialpedagogiskt stöd ser ut.
Teori: Det ...
Etiska aspekter i specialpedagogisk handledning. Med utgångspunkt i problematiska handledningssituationer
(2015-10-12)
Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka olika etiska aspekter som kommer till uttryck i specialpedagogers berättelser om problematiska handledningssituationer. Det övergripande syftet föranledde tre forskningsfrågor. ...
Övergången från grundskola till grundsärskola Vårdnadshavare till sex barn berättar
(2015-11-28)
Syfte:
Syftet med studien var att undersöka hur vårdnadshavare upplevde, identifierade och beskrev processen angående övergång från grundskola till grundsärskola, dels ur deras barns men även ur deras eget perspektiv.
...
En bra start? En studie om förskolepedagogers uppfattningar kring mottagandet av nyanlända barn och föräldrar
(2015-04-28)
Syfte: Syftet med studien var att undersöka och synliggöra några förskolepedagogers upp-fattningar om mottagandet av nyanlända barn och deras föräldrar i förskolan. Centrala frå-geställningar i studien var: hur anser ...
Elevers tankar om läsning av skönlitteratur. En kvalitativ studie av elever i gymnasiesärskolan
(2015-06-02)
Syfte
Studiens syfte är att undersöka vad elever i gymnasiesärskolan har för uppfattning om läsning av skönlitteratur.
Centrala frågeställningar är:
o Vad kan påverka valet av en skönlitterär bok? Titel, ev. ...