Grundläggande kunskaper är en viktig förutsättning för en lyckad kunskapsutveckling i matematik En studie om matematikundervisning i åk 1-6
Abstract
Sammanfattning
Vår studie hade för syftet att belysa matematikundervisningen hos ett urval av lärare i
grundskolan yngre åldrar för att fördjupa förståelsen kring vilka förutsättningar som finns för
matematiklärare i undervisningen. Vårt utgångsresonemang var att elevers
kunskapsutveckling i matematik kan begränsas om grundläggande matematiska kunskaper är
labila.
Resultaten från de flesta mätningarna har visat ett försämrat resultat samtidigt att forskningen
har betonat hur viktig matematikundervisning är för inlärning. En varierande
matematikundervisning där det diskuteras matematik aktiverar elever och leder till mer
förståelse och kunskapsutveckling.
För att möjliggöra den här studien har vi använt oss av kvalitativa intervjuer på fyra olika
skolor, sammanlagd intervjuades 7 lärare och av observationer på två mellanstadieskolor,
sammanlagd tre lärare observerades under 14 lektioner.
Oavsett att forskningen har visat att undervisning som grundar sig mest på böcker är den som
är minst kreativ och nyttigt för elever, samt att en samsyn hos lärare är en viktig förutsättning
för en lyckad undervisning har vår studie kunnat bevittna att det fortfarande undervisas
mycket efter läromedlen och att det finns ingen gemensam syn på en och samma skola. De
lärare som känner sig trygga i sin lärarroll har börjat förändra sin undervisning som kunde ses
vid flera tillfällen i våra observationer. Samtidigt visade studien att eleverna är mycket mer
intresserade, kreativa och lär sig mer när det finns aktiviteter där de kan uttrycka sig.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015-03-16Author
Ahmady, Sonia
Matic, Stojka
Keywords
Matematikundervisning
Språk och matematik
Problemlösning
Series/Report no.
Kandidatuppsats
HT14 IPS LAU925;6
Language
swe