Browsing Magisteruppsatser by Title
Now showing items 21-40 of 82
-
"Handledning och strukturerade samtal som redskap för skolutveckling" - en studie om och hur en kommuns grundskolor arbetar med handledning samt hur skolledare ser på och talar om handledning respektive skolutveckling
(2010-04-22)Syfte: Syftet med denna studie har varit att undersöka om och i så fall hur grundskolor, här avgränsat till en kommun, arbetar med handledning som redskap att nå skolutveckling samt hur skolledare i denna kommun talar om ... -
Hållbar utveckling mot en skola för alla? En etnografiskt inspirerad fallstudie av entreprenöriellt lärande
(2010-04-19)Syfte Syftet med studien var att, ur ett specialpedagogiskt perspektiv, belysa ett skolutvecklingsar-bete mot entreprenöriellt lärande. Det som studerats är hur entreprenöriellt lärande är initierat och implementerat på ... -
Horisonter för samverkan. Om föräldrasamverkan i ett mångkulturellt område
(2010-02-01)In focus of this study lie students of an upper secondary school in a multicultural district, where more than 60 % of the students fail to reach the national goals for education. Since this particularly exposed group of ... -
Hur förstår du vad du läser?
(2023-09-20)Den här studiens syfte är att undersöka vilka lässtrategier elever i årskurs 3 använder sig av under sin läsning. För att besvara syftet utformades tre frågeställningar över vilka lässtrategier elever i årskurs 3 säger att ... -
Inkluderad och godkänd. Lärares möjlighet att arbeta med inkludering och måluppfyllelse när det gäller elever med fysiska funktionshinder i ämnet idrott och hälsa
(2010-07-01)Syfte: Syftet med studien var att undersöka vilka möjligheter lärare i idrott och hälsa har att arbeta med elever med fysiska funktionshinder när det gäller såväl inkludering som måluppfyllelse, samt hur idrottslärare utan ... -
Inkludering av elever i behov av särskilt stöd i skolan - en jämförelse mellan olika pedagogers inställning
(2010-07-05)Syfte: Det huvudsakliga syftet med denna studie var att göra en jämförelse mellan olika kate-gorier av pedagoger i deras inställning till att inkludera elever i behov av särskilt stöd i ele-vens ordinarie grupp. Jämförelser ... -
Inte lika men unika. En analys av sociala texter om förskolebarn med etnisk minoritetsbakgrund i behov av särskilt stöd
(2010-04-22)Syfte: Studiens syfte är att belysa hur barn med etnisk minoritetsbakgrund som också är i behov av särskilt stöd, beskrivs i tal och skrift i ett mångetniskt verksamhetsområde (med betoning på förskola), samt hur verksamma ... -
IUP ett fenomen i tiden?
(2010-04-22)Inledning: Under vår utbildning till specialpedagoger har det förekommit flera diskussioner om hur och vad skolan och förskolan skriver fram om barn i olika dokument. Ett av dessa dokument är individuell utvecklingsplan ... -
IUP – en styrning i tiden. Om identitetsbildning i förskolans individuella utvecklingsplaner
(2009-03-05)Bakgrund: Intresset för ämnet väcktes då jag arbetar i förskolan och upprättar individuella utvecklingsplaner. Flera gånger har diskussioner i arbetslaget uppstått om vad som kan skrivas fram om barnen utan att det blir ... -
Jag gör alltså blir jag - en studie om rektors strategi kring organisation
(2010-05-03)Syfte: Syftet med studien är att nå ökad kunskap om organisationen på 6/7-9skolor och om hur rektorer på 6/7-9skolor på ett strategiskt sätt använder organisationen för att förverkliga läroplanens skrivning om vad lärare ... -
Jag vill tro att jag kommer att göra rätt, men....
(2022-06-29)En granskning av Skolinspektionen (2018) visar på stora brister i undervisningen, framför allt gällande ifrågasättandet av normer. Då en medvetenhet om normer och ett ifrågasättande av dem är relevant för ... -
Jobbsökningskompetens för anställningsbarhet - om deltagande i en kompetenshöjande verksamhet
(2010-08-30)I denna uppsats studeras hur föreställningar om anställningsbarhet kommer till uttryck i, och genom, konstituerandet av jobbsökningskompetens. Studien utspelar sig inom en kompetens¬höjande verksamhet, i denna uppsats ... -
"Klart att man alltid blir bättre med handledning" - om specialpedagogisk handledning i två skolverksamheter
(2010-02-01)Syfte: Studiens syfte är att beskriva upplevelser av specialpedagogisk handledning i två skolverksamheter och utifrån detta syfte är följande forskningsfrågor beaktade. • Hur uppfattar pedagogerna specialpedagogisk ... -
Kommunal fristående skola: En skolas utveckling utifrån ett ledarperspektiv
(2009-03-12)Syfte: Syftet med min studie var dels att få en ökad förståelse för kommunal fristående skola och dels att se vilken utveckling som skett. Detta gjorde jag till stor del från ett ledarperspektiv. Mina frågeställningar blev ... -
Kommunikativa strategier och genrer. Hur meningsutrymme utvecklas och kommuniceras mellan barnen i en förskoleklass
(2010-10-15)Syfte Syftet var att studera hur meningsutrymme utvecklades och kommunicerades i förhandlingssituationer mellan barnen i en förskoleklass. För att belysa det ställdes frågor om vilka kommunikativa strategier och genrer ... -
Konsten att mediera begrepp. Några lärares didaktiska arbete med matematiska begrepp
(2010-04-22)Syfte: Syftet med studien är att undersöka möjligheter och dilemman som uppstår när tre lärare medierar begrepp i matematik med hjälp av olika artefakter. Syftet är också att, genom det sociokulturella perspektivet, ... -
Kritiskt tänkande med kreativitetens kraft En intervjustudie av Berättarministeriets verksamhet
(2023-09-20)Berättarministeriet bedriver undervisning för skolor med högt socioekonomiskt index. Sedan drygt tio år tillbaka har stiftelsen tagit emot skolklasser på utbildningscenter i Stockholmsområdet och Göteborg, för att genom ... -
Kunskap för att styra eller kunskap för att förstå? En diskursanalys av överlämningsdokument från förskola till förskoleklass
(2011-03-14)Syfte: Vi har sedan början av 1900-talet observerat och bedömt barn i förskolan med utgångspunkt i olika teorier men genom att nu föra fram dokumentation som en rättighet för barnet och som att sätt att etablera en ”röd ... -
Lärare med invandrarbakgrund för invandrarelever? – En livsvärldsfenomenologisk intervjustudie om hur 15 invandrarelever i år 8 och 9 uppfattar lärare
(2009-03-30)Syfte: Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vilka uppfattningar invandrarelever har av lärare. Dessutom har syftet varit att utröna om det finns någon skillnad på hur invandrarelever uppfattar en lärare med ... -
Lärarens lärande i ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv
(2010-07-05)Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera hur lärarens lärande tar sig uttryck på en skola. Det lärande som studien inriktar sig på är det som sker i organiserade former. Studien fokuserar lärarens lärande i ...