Browsing Magisteruppsatser by Title
Now showing items 50-69 of 82
-
”MAN MÅSTE LAGA EFTER LÄGE”. En diskursanalytisk studie av hur beslutsfattare resonerar kring heldagsskolans omorganisation i en kommun
(2010-10-21)Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att undersöka vilka förhållanden som bidragit till omorganisationen av heldagsskolan i en kommun. Med hjälp av dokumentanalys och intervjuer fokuserades beslutprocesser på tre ... -
Matematikintresse. Lärares uppfattningar av ett attitydmål
(2009-03-02)Aim The main aim of this study was to find out how teachers reflect on their work with developing pupils’ interest towards mathematics in grade nine. As a teacher in mathematics, it is important to be aware of different ... -
En matematiklärares levda erfarenheter - av didaktisk och social inkludering
(2010-07-01)Syfte: Idag diskuteras både skolan och läraryrket. En ny lärarutbildning ska införas, 2011 får Sverige sannolikt en ny skollag och internationella undersökningar visar att den svenska lärarkåren inte i tillräcklig hög ... -
Medling som social fostran. Diskursanalys av en konflikthanteringsmodell i skolan
(2009-09-28)Syfte och frågeställningar. Studien syftar till att undersöka medling som social fostran och dess effekter för elevers identitet. Frågeställningar: Hur positioneras barns identiteter i medling som konflikthanteringsmodell? ... -
Motivation i lärandet hos gymnasieelever i behov av särskilt stöd - en intervjustudie
(2009-03-12)Syfte Syftet med uppsatsen är att belysa möjligheter och hinder för motivation i lärandet hos gymnasieelever i behov av särskilt stöd. Studien är gjord utifrån forskningsfrågorna: Vilka faktorer påverkar motivationen i ... -
Mötet med förskolan. Fyra berättelser av mammor till barn i behov av särskilt stöd
(2010-07-01)Syfte Syftet med studien var att undersöka vilka upplevelser föräldrar till barn i behov av särskilt stöd kan ha av mötet med förskolan, samt få en förståelse för hur föräldrarna till barnen önskar bli bemötta. Målet var ... -
När alla förstår utom jag. Sex ungdomars upplevelser av matematiksvårigheter
(2010-07-01)Svårigheter i matematik berör många elevers skolvardag. År 2009 var det 9,7 % av eleverna i år nio i Göteborg som inte nådde upp till målen i matematik. I litteraturen finns flera olika förklaringsmodeller för varför en ... -
Normkritisk pedagogik. En väg till en skola för alla?
(2010-07-01)Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka om normkritisk pedagogik kan vara en väg mot en skola för alla och i så fall, på vilket sätt? Teori: Den kritiska teorin har valts som övergripande ansats, där tolkningen ... -
"Nu räcker vi upp handen". En studie av hur lärare använder korrektiva utsagor i klassrummet
(2010-04-22)Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur, i vilka situationer och i samband med vilka beteenden lärare använder olika korrektiva utsagor riktade mot elever och vilka direkta konsekvenser detta får. Våra frågeställningar ... -
"Om man inte får chansen att uttrycka sig, känns det som man inte är värd ett skit". En studie om pedagogers syn på hur estetiska ämnen kan främja lärande och utveckling hos särskoleelever
(2010-04-22)Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger på en särskola talar om estetiska ämnens betydelse för att främja lärande och utveckling för eleverna, samt hur detta gestaltar sig i praktiken. Teori: Vi ... -
Perspektiv på läs- och skrivsvårigheter. Sex specialpedagogers resonemang kring läs- och skrivsvårigheter
(2010-07-01)Syfte För de flesta barn går det lätt att utveckla skriftspråket och läsningen under det första skolåren men för en del barn kan det vara svårt, och i vissa fall nästan omöjligt, att knäcka koden. Undersökningar visar att ... -
Qigong i skolan. En studie av processen i en lågstadieklass som under en termin utövar Qigong dagligen
(2009-10-26)Bakgrund Barn och stress borde inte höra ihop. Dock visar Apotekets försäljningsstatistik att utskrivning av sömnmedel och lugnande medel till barn och ungdomar fortsätter att öka. Vi lever i ett samhälle där tempo och ... -
Rydaholmsmetoden. En läsutvecklingsmetod för att göra det svåra enkelt
(2009-10-09)Syfte: Avsikten med denna undersökning är att studera hur pedagoger arbetar med Rydaholmsmetoden, samt ta reda på deras erfarenheter av arbetet med denna lästränings- och läsutvecklingsmetod. Frågeställningarna utöver ... -
Samverkan - bygga broar mellan förskola och skola. Förskollärares upplevelser om samverkan kring skolstarten för barn i behov av särskilt stöd.
(2010-07-01)Syfte: Utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv är syftet med studien att ta reda på hur förskollärare i förskola respektive skola upplever och beskriver övergången mellan de två verksamheterna, när det gäller samverkan ... -
Samverkan mellan professionsgrupper kring barn i svårigheter
(2010-07-01)Syfte: Syftet med studien är att öka förståelsen för samverkan med utgångspunkt i de erfarenheter som en psykolog, två specialpedagoger och en skolsköterska har av samverkan mellan resurscentrum samt skola, och barn- och ... -
Se människan i var och en av oss! En studie om likabehandling av studenter med annan etnisk bakgrund i högskolan
(2011-03-07)Syfte Syftet med undersökningen är att upptäcka vilken innebörd som ges åt begreppet likabehandling samt att få fram de uppfattningar som kan finnas i högskolan om likabehandling av studenter med annan etnisk tillhörighet. ... -
Självbedömningskompetens i matematik - i relation till terminsbetyg, slutbetyg, nationellt ämnesprov och diagnosresultat i skolår 9
(2010-02-08)Bakgrund : Elever i grundskolan bedöms och betygssätts och enligt gällande läroplan (Utbildningsdepartementet, 1998) ska de själva få delta aktivt i alla delar av kunskapsbedömningen, dock ej i de delar som rör lärarens ... -
Skillnader och likheter. Förståelse av matematik i förskolan
(2010-02-26)Syfte Studiens syfte är att studera och kritiskt granska hur ett antal lärare uttrycker barns matematiska förståelse och hur forskare väljer att formulera sig i ett observationsprotokoll som tagits fram i syfte att beskriva ... -
Specialpedagogens yrkesroll i skolan
(2010-10-29)Syfte: Specialpedagoger har under sin studietid och genom att arbeta ute i verksamheterna tillägnat sig en bred kompetens. I den här studien vill vi studera specialpedagogens yrkesroll i skolan samt undersöka lärares och ... -
Specialpedagogik i förskollärarutbildningen. En komparativ studie av styrdokument
(2010-09-30)Syfte: Det övergipande målet med arbetet var att skapa kunskap om förskollärares specialpedagogiska kompetens. Studiens syfte var att granska det specialpedagogiska uppdraget i förskollärarutbildningens styrdokument genom ...