Browsing Magisteruppsatser by Title
Now showing items 33-52 of 82
-
"Klart att man alltid blir bättre med handledning" - om specialpedagogisk handledning i två skolverksamheter
(2010-02-01)Syfte: Studiens syfte är att beskriva upplevelser av specialpedagogisk handledning i två skolverksamheter och utifrån detta syfte är följande forskningsfrågor beaktade. • Hur uppfattar pedagogerna specialpedagogisk ... -
Kommunal fristående skola: En skolas utveckling utifrån ett ledarperspektiv
(2009-03-12)Syfte: Syftet med min studie var dels att få en ökad förståelse för kommunal fristående skola och dels att se vilken utveckling som skett. Detta gjorde jag till stor del från ett ledarperspektiv. Mina frågeställningar blev ... -
Kommunikativa strategier och genrer. Hur meningsutrymme utvecklas och kommuniceras mellan barnen i en förskoleklass
(2010-10-15)Syfte Syftet var att studera hur meningsutrymme utvecklades och kommunicerades i förhandlingssituationer mellan barnen i en förskoleklass. För att belysa det ställdes frågor om vilka kommunikativa strategier och genrer ... -
Konsten att mediera begrepp. Några lärares didaktiska arbete med matematiska begrepp
(2010-04-22)Syfte: Syftet med studien är att undersöka möjligheter och dilemman som uppstår när tre lärare medierar begrepp i matematik med hjälp av olika artefakter. Syftet är också att, genom det sociokulturella perspektivet, ... -
Kritiskt tänkande med kreativitetens kraft En intervjustudie av Berättarministeriets verksamhet
(2023-09-20)Berättarministeriet bedriver undervisning för skolor med högt socioekonomiskt index. Sedan drygt tio år tillbaka har stiftelsen tagit emot skolklasser på utbildningscenter i Stockholmsområdet och Göteborg, för att genom ... -
Kunskap för att styra eller kunskap för att förstå? En diskursanalys av överlämningsdokument från förskola till förskoleklass
(2011-03-14)Syfte: Vi har sedan början av 1900-talet observerat och bedömt barn i förskolan med utgångspunkt i olika teorier men genom att nu föra fram dokumentation som en rättighet för barnet och som att sätt att etablera en ”röd ... -
Lärare med invandrarbakgrund för invandrarelever? – En livsvärldsfenomenologisk intervjustudie om hur 15 invandrarelever i år 8 och 9 uppfattar lärare
(2009-03-30)Syfte: Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vilka uppfattningar invandrarelever har av lärare. Dessutom har syftet varit att utröna om det finns någon skillnad på hur invandrarelever uppfattar en lärare med ... -
Lärarens lärande i ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv
(2010-07-05)Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera hur lärarens lärande tar sig uttryck på en skola. Det lärande som studien inriktar sig på är det som sker i organiserade former. Studien fokuserar lärarens lärande i ... -
Lärares erfarenheter av de nationella proven och målen i matematik för årskurs 3. En enkät- och intervjustudie om konsekvenserna av de nationella proven och målen i matematik i ett inkluderande perspektiv
(2010-09-09)Syfte: Undersöka lärares erfarenheter av de nationella proven och målen i matematik för åk 3 i ett inkluderande perspektiv. Undersöka vilka konsekvenser införandet av proven och målen fått på lärares undervisningsstrategi, ... -
Lärares förändringsprocesser under implementeringen av den matematiska undervisningsmodellen Tänka, Resonera och Räkna
(2023-06-26)Denna studie undersöker lärares förändringsprocesser vid reformimplementering i skolan. Detta har gjorts genom att undersöka lärares upplevelser av den kommunala reformimplementeringen av undervisningsmodellen Tänka, ... -
Lärares strategier i klassrummet att stötta, anpassa och skapa ordning
(2010-07-01)Syfte: Syftet är att öka förståelsen för lärares strategier i klassrummet, genom att ta reda på vilka kommunikativa strategier lärare använder sig av för att underlätta undervisningssituationen för alla elever i klassen, ... -
Lärstilar i praktiken. En ny chans för elever på en vuxenutbildning?
(2010-09-09)Syfte: Vi vill ta reda på om det verkligen går att möta de olika lärstilarna hos vuxna och om elever som misslyckats i grundskola och gymnasium kan lyckas bättre om de får arbeta lärstilsinriktat. Syftet med studien är ... -
Läsläxan. En studie om lärares syn på föräldrars medverkan i läsundervisningen
(2010-02-01)Samverkan med föräldrar kring barns läsutveckling sker nästan uteslutande genom läsläxor. Studien syftar till att undersöka lärares uppfattningar om föräldrars medverkan i läsundervisningen samt analysera vilka faktorer ... -
Läxa - En gränslös undervisning? En studie i läxans gränser samt hur lärare och rektorer kommunicerar kring dessa.
(2009-08-31)Syfte: Att upptäcka aspekter på läxans hantering som kan bidra till att diskursiva slutenheter öppnas upp så att läxan kan studeras ur nya infallsvinklar. Teori: Studierna av läxan är gjord ur ett sociokulturellt perspektiv ... -
Lågstadieelevers motivation i matematikämnet sett ur ett lärarperspektiv
(2023-06-26)Denna studies syfte är att undersöka yrkesverksamma lågstadielärares uppfattningar och erfa-renheter kring lågstadieelevers motivation i matematikämnet. Motivation kopplas här till be-greppen matematikångest och självförmåga ... -
Learning study med fokus på inkludering och elevers lärande
(2010-07-01)Syfte: Syftet med undersökningen var att studera lärares erfarenhet av att arbeta med learning study som modell för undervisning. Avsikten var att försöka förstå om modellen kan bidra till att öka den beredskap som behövs ... -
Levd inkludering. Samtal med tre elever och tre lärare om deras upplevelser av inkludering
(2010-07-01)Syfte: Syftet med studien var att ta del av hur ett par elever, vilka är i behov av särskilt stöd och går en del av sin skoltid i en liten undervisningsgrupp, erfar och hanterar upplevelsen av att vara inkluderade, samt ... -
”MAN MÅSTE LAGA EFTER LÄGE”. En diskursanalytisk studie av hur beslutsfattare resonerar kring heldagsskolans omorganisation i en kommun
(2010-10-21)Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att undersöka vilka förhållanden som bidragit till omorganisationen av heldagsskolan i en kommun. Med hjälp av dokumentanalys och intervjuer fokuserades beslutprocesser på tre ... -
Matematikintresse. Lärares uppfattningar av ett attitydmål
(2009-03-02)Aim The main aim of this study was to find out how teachers reflect on their work with developing pupils’ interest towards mathematics in grade nine. As a teacher in mathematics, it is important to be aware of different ... -
En matematiklärares levda erfarenheter - av didaktisk och social inkludering
(2010-07-01)Syfte: Idag diskuteras både skolan och läraryrket. En ny lärarutbildning ska införas, 2011 får Sverige sannolikt en ny skollag och internationella undersökningar visar att den svenska lärarkåren inte i tillräcklig hög ...