Browsing Kandidatuppsatser by Title
Now showing items 33-52 of 79
-
Hur arbetar man med elever i behov av särskilt stöd i den spanska grundskolan?
(2009-03-12)Syfte Syftet med arbetet är att göra en jämförande studie mellan vad de spanska styrdokumenten förordar och hur den faktiska verkligheten ser ut när det gäller arbetet med elever i behov av särskilt stöd i den spanska ... -
Hur fungerar mötet skola och elev med diabetes? Vad behöver förändras?
(2009-09-28)Syftet kan beskrivas med följande fråga: Hur skall mötet mellan en elev med diabetes och skolan genomföras, enligt föräldrar och lärare för att mötet skall bli så optimalt som möjligt för alla inblandade parter? Teori: ... -
Hur ser den skriftliga kommunikationen mellan lärare och studerande ut vid distansundervisning i matematik för kommunal vuxenutbildning?
(2009-03-05)Syfte Studiens syfte är att, ur ett matematikdidaktiskt perspektiv, beskriva form och innehåll i kommunikationen mellan lärare och studerande vid distansundervisning i kommunal vuxenutbildning, gymnasiekurserna matematik ... -
Hur vill elever i behov av särskilt stöd organisera sin specialundervisning? - intervjuer med några elever med åtgärdsprogram
(2009-03-16)Syfte: Syftet med denna undersökning var att belysa hur några grundskoleelever med åtgärdsprogram helst ville organisera sin specialundervisning. För att nå vårt syfte följde vi några centrala frågeställningar: På vilket ... -
Ideal möter realitet – inkludering och exkludering. Diskurser i en gymnasiefriskolas arbete kring elever i läs- och skrivsvårigheter.
(2009-03-02)Syfte Syftet med studien var att undersöka hur rektor och två specialpedagoger på en gymnasiefriskola beskriver organisation och arbetsprocesser för och med elever i läs- och skrivsvårigheter. Syftet var även att studera ... -
Idrott och hälsa - ett ämne för alla?
(2010-07-01)Syfte: Det övergripande syftet med vår studie är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa i grundskolans senare år, förhåller sig till elever som inte deltar i den ordinarie undervisningen samt vilka metoder lärarna ... -
Interkulturell kommunikation. Hur lärarna upplever utvecklingssamtal med föräldrar med utländsk bakgrund
(2010-08-30)Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur lärarna i grundskolan 6-9 upplever utvecklingssamtal med föräldrar med utländsk bakgrund. Hur går det att genomföra samtalet? Vilka hinder och möjligheter finns? Hur överbryggar ... -
"IUP en självklarhet - vem kan jobba utan mål"
(2009-09-24)Syfte: Syftet är att kartlägga hur pedagoger i en västsvensk kommun arbetar med IUP med skriftliga omdömen. Frågeställningar • Hur upplever pedagoger arbetet med IUP? • Hur involveras elever? • Hur involveras ... -
”De kallade mig lat”. - Hur fyra f.d. elever i matematiksvårigheter ser på sin egen matematiska inlärning
(2009-03-02)Bakgrund Skolans styrdokument belyser att de som arbetar i skolan har ansvar för att alla elever får den hjälp de behöver för att uppnå uppsatta mål. I grundskolans kursplan för matematik står det att utbildningen i ... -
Kärlekens många ansikten. Ett lärstilsprojekt vid en kommunal gymnasieskola, baserat på Dunn & Dunns Learning Style Model.
(2009-03-30)Syfte och frågeformuleringar Uppsatsens syfte är att undersöka om Dunn & Dunns Learning Style Model kan vara en metod som är skolutvecklande samt om modellen möjliggör att elever motiveras och engageras i sina ... -
Kärt barn har många namn. En studie av hur elever, pedagoger och specialpedagoger tänker kring koncentrationssvårigheter.
(2009-09-24)Syfte: Föreliggande studies syfte är att undersöka pedagogers, specialpedagogers och elevers beskrivningar om koncentration och koncentrationssvårigheter. Focus är likheter och skillnader i deras beskrivningar. Studiens ... -
Kön till specialundervisningen. Genusperspektiv på specialpedagogiska insatser i skolan
(2009-03-02)Syfte Denna studie fokuserar på specialundervisning med avseende på genus. Enligt vår yrkeserfarenhet är det fler pojkar än flickor som får extra stöd av något slag. Det kan vara särskilda undervisningsgrupper med olika ... -
Kulturarv och identitet. Vilken roll spelar kulturarvet och dess betydelse för identitetsskapande i gymnasial historieundervisning?
(2010-09-16)Syfte Studien syftar till att undersöka vilken roll kulturarvet spelar samt dess betydelse för identitetsskapande i gymnasial historieundervisningen. För att nå undersökningens syfte kommer historielärarnas perspektiv på ... -
KULTURMÖTEN OCH KULTURKROCKAR I GRUNDSKOLAN. Vad är positivt med kulturmöten och kulturkrockar i grundskolan?
(2010-09-06)Syfte: Syftet med vårt arbete är att undersöka hur elever och lärare i en grundskola uppfattar, talar om och hanterar kulturmöten och kulturkrockar. Vi har utgått från ett sociokulturellt perspektiv där vi tror att det ... -
Kvalitetsredovisning som policytext och dess betydelse för elever i behov av särskilt stöd
(2009-03-26)Syfte: Syftet med studien är att analysera och tolka kvalitetsredovisningar som policytext i kommuner, samt fristående skolor och relatera till detta till ”elever i behov av särskilt stöd”, samt att genom litteraturstudier ... -
LSU-dömda pojkars skolerfarenhet. Kan skolan stötta elever i riskzon för kriminalitet?
(2009-03-02)Syfte: Huvudsyftet med studien är att studera om elever i riskzonen anser att skolan kan stötta dem och därigenom förebygga kriminalitet. Vi har i undersökningen utgått ifrån följande tre frågeställningar: 1. Hur anser ... -
Lust att lära – möjlighet att lyckas? En studie om år 3 elevernas möjligheter nå målen i matematik
(2009-04-02)Syfte: Undersökningen handlar om att ta reda på om eleverna i år 3 får med sig goda grunder i aritmetik. Grunder som skall ge eleven möjlighet att framledes nå målen för matematik i år 9. Syftet är att kartlägga grunderna ... -
Lust att lära – möjlighet att lyckas? En studie om år 3 elevernas möjligheter nå målen i matematik
(2009-03-16)Syfte: Undersökningen handlar om att ta reda på om eleverna i år 3 får med sig goda grunder i aritmetik. Grunder som skall ge eleven möjlighet att framledes nå målen för matematik i år 9. Syftet är att kartlägga grunderna ... -
Mål med modersmål. En undersökning om elevers, deras föräldrars och skolpersonalens uppfattning om modersmålets betydelse för måluppfyllelse i grundskolan
(2010-03-11)Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka modersmålets betydelse för måluppfyllelse hos polsktalande nyanlända elever i grundskolan. Ett mål är att undersöka ifall det finns skillnader hos de barn som fick ... -
Motivation Lärarens perspektiv på motivation i klassrummet
(2018-08-13)Begreppet motivation är svårdefinierad och ofta tolkas avsevärt annorlunda både i forskning och i praxis. En sak är dock alla eniga om: att motivation är viktig lika väl för elevernas skolresultat som för resten av deras ...