- "Varför är du sen?" En studie om elevers uppfattningar om fenomenet sen ankomst.
Sammanfattning
Syfte
Studiens syfte har varit att undersöka elevers föreställningar om fenomenet "sen ankomst"
utifrån ett rättviseperspektiv. Vi har även undersökt hur lärare och elever hanterar sen
ankomst i klassrummet.
Metod
Vi har valt att genomföra en pilotstudie där vi har använt oss av observationer och en
enkätundersökning.
Resultat
Resultatet av vår studie visar att de flesta av de tillfrågade eleverna efterfrågar lärares
uppmärksamhet vid sen ankomst. Detta då de tillfrågade eleverna menar att rättvisan kräver
att sena ankomster uppmärksammas. Utifrån våra observationer kunde vi se att sena
ankomster mycket sällan uppmärksammas. Vad vi dock kunde se var att de flesta sena
ankomster var ljudlösa men att de sena ankomsterna som var ljudliga resulterade i en synbart
orolig stämning i klassrummet.
I vår studie visar resultatet även att elever inte anser att rättvisan kräver att sena ankomster
skall behandlas lika. De tillfrågade eleverna lyfter fram skillnader i orsaker som en viktig
faktor när det kommer till hur sena ankomster skall behandlas på ett rättvist sätt. Dessa
skillnader kan antingen vara individrelaterade eller systemrelaterade.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Karlsson, Karin
Johansson, Beatrice
Nyckelord
Konflikt
Rättvisa
Individ
Kollektiv
Sen ankoms
Språk
sv