- "Varför är du sen?" En studie om elevers uppfattningar om fenomenet sen ankomst.
dc.contributor.author | Karlsson, Karin | swe |
dc.contributor.author | Johansson, Beatrice | swe |
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:04:53Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:04:53Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18482 | |
dc.description.abstract | Syfte Studiens syfte har varit att undersöka elevers föreställningar om fenomenet "sen ankomst" utifrån ett rättviseperspektiv. Vi har även undersökt hur lärare och elever hanterar sen ankomst i klassrummet. Metod Vi har valt att genomföra en pilotstudie där vi har använt oss av observationer och en enkätundersökning. Resultat Resultatet av vår studie visar att de flesta av de tillfrågade eleverna efterfrågar lärares uppmärksamhet vid sen ankomst. Detta då de tillfrågade eleverna menar att rättvisan kräver att sena ankomster uppmärksammas. Utifrån våra observationer kunde vi se att sena ankomster mycket sällan uppmärksammas. Vad vi dock kunde se var att de flesta sena ankomster var ljudlösa men att de sena ankomsterna som var ljudliga resulterade i en synbart orolig stämning i klassrummet. I vår studie visar resultatet även att elever inte anser att rättvisan kräver att sena ankomster skall behandlas lika. De tillfrågade eleverna lyfter fram skillnader i orsaker som en viktig faktor när det kommer till hur sena ankomster skall behandlas på ett rättvist sätt. Dessa skillnader kan antingen vara individrelaterade eller systemrelaterade. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Konflikt | swe |
dc.subject | Rättvisa | swe |
dc.subject | Individ | swe |
dc.subject | Kollektiv | swe |
dc.subject | Sen ankoms | swe |
dc.title | - "Varför är du sen?" En studie om elevers uppfattningar om fenomenet sen ankomst. | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |