Now showing items 160-179 of 269

    • P@rable Project 

      Granberg, Carina; Hudson, Brian; Bodén, Annelie; Scherp, Hans-Åke; Scherp, Gun-Britt; Liljeqvist, Håkan; Johansson, Magnus; Österlund, Dag (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2009)
      P@rable-projektet har fokuserat IT-stödda processbaserade arbetsformer. Lärarutbildningar och VFU-skolor i Karlstad, Linköping och Umeå har deltagit i projektet. De arbetsformer som studerats är föreställningskartor, digital ...
    • På väg mot flexibel studie- och yrkesvägledning? 

      Lindberg, Mia (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2003)
    • Pedagogic Progress in Upper Level (41-80 credits) University Education 

      Holmberg, Claes-Göran (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2008-09-23)
      Goal The purpose of this project is to increase the quality, the effectiveness and the usefulness of upper level education (påbyggnadsutbildningen). The planning of the project has taken place after a thorough examination ...
    • Pedagogisk och metodologisk verktygslåda för intersektionalitetsstudier inom antikämnet 

      Leppänen Sjöberg, Birgitta (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2008-11-14)
      Projektets syfte var att skapa en pedagogisk plattform för studenter och lärare kring frågor om intersektionalitet inom ramen av akademisk utbildning i antikämnet. Målet för projektet var att skapa en webbaserad plattform ...
    • Pedagogisk skicklighet och pedagogiska meriter - historik & praktik 

      Rovio-Johansson, Airi; Tingbjörn, Gunnar (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2001)
    • Pedagogisk skicklighet som merit vid professorstillsättningar 

      Tydén, Thomas (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2004)
      Frågeställningen för denna studie har varit hur pedagogiska skicklighet vägs in vid tillsättningen av professorer. Professorstillsättningar vid Chalmers, Uppsala universitet och Örebro universitet under åren 2001 2002 ...
    • Pedagogiska meritportföljer dokumenterar lärarnas pedagogiska skicklighet 

      Falk Nilsson, Eva (Rådet för högre utbildning, 2003)
      Rådet för högre utbildning har i uppdrag att stödja utvecklingen av hur lärares pedagogiska meriter dokumenteras. Informationen på denna webbsida är tänkt att utgöra ett stöd för lärare och lärosäten som vill arbeta ...
    • Peer teaching a way to enhance learning on Enterprising and Business Development 

      Tidåsen, Christine (Myndigheten, 2004)
      We will introduce peer teaching in the Enterprising and Business Development (EBD) Programme at Växjö University. Peer teaching increases the students learning at the same time as it fosters self-confidence and makes the ...
    • Peer teaching and co-operation between different academic study programmes 

      Granström, Kjell (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2008-09-23)
      The aim of this project is to put into practice different forms of peer teaching as a mode of handling restricted resources as well as giving students influence over, and responsibility for, their education. Research has ...
    • Personal technologies in user-centred design of collaborative activities for decentralised education 

      Nilsson, Kenneth (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2002)
    • Plagiat – En pedagogisk utmaning 

      Nilsson, Lars-Erik; Lönn Svensson, Anngerd; Orlenius, Kennert (2009-11-04)
      Projektet Plagiat – en pedagogisk modell vill stödja uppbyggnaden av en säker miljö för studenter som skall lära sig skriva i akademiska former. Projektet berör också plagiering som en angelägen examinationsproblematik ...
    • Policy för Rådet för högre utbildning 

      Unknown author (Rådet för högre utbildning, 2004-05-06)
      Uppgift, målgrupp förutsättningar och verksamhetsplan för Rådet för högre utbildning.
    • Portfolio evaluation in the Psychotherapy program 

      Sundblad, Gerd (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2002)
      Did the introduction and implementation of a portfolio in a psychotherapy curriculum contribute to improved learning? Did it facilitate a description of the students' learning process and function as a basis for examination? ...
    • Presens - Presentationsteknik för högskolan 

      Torgny, Olle (Myndigheten, 2008-09-23)
      Presens är ett utbildnings- och referensmaterial om presentationsteknik som har tagits fram på Konstfack med stöd från Rådet för högskoleutbildning, Högskoleverket. En viktig ambition i arbetet med denna webbplats har varit ...
    • Problem-based learning in clinical nursing education: Integrating theory and practice 

      Ehrenberg, Anna C; Häggblom, Marianne (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2008-09-23)
      Over the last few decades, nursing education in Sweden has undergone many changes in its length, content, and academic level. Pedagogical developments have occurred, but not as much change has taken place in the clinical ...
    • Problem-solving in PBL 

      Warfvinge, Gunnar; Wretlind, Katarina (Myndigheten, 2008-09-23)
      This project focuses on students´proficiency to learn in a problem-based curriculum We have developed a series of metacognitive workshops designed to make students more aware of the structure of a fruitful problem-solving ...
    • Proceedings 2003 Utvecklingskonferensen 

      Järnefelt, Ingrid (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2003)
    • Process Orientation in Postgraduate Teaching 

      Eklund, Jörgen; Kammerlind, P.; Lovén, E.; Lörstad, M. (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2003)
    • Processoriented education of PhD supervisors 

      Jerregård, Helena (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2001)
    • Professional teacher knowledge in mathematics and science - development from student to teacher 

      Thorén, Ingvar; Kellner, Eva; Gullberg, Annica; Attorps, Iiris (Myndigheten, 2008-09-23)
      We are going to develop the teacher education programme for compulsory schoolteachers in mathematics and science. The prospective teachers are to study mathematics and science out of a teacher's perspective. That means ...