Now showing items 1-20 of 269

    • A top down approach to learn basic electronics 

      Molin, Bengt (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2001)
      This projects' aim is to restructure the way students learn basic analogue electronics. The objective is to organize the course with a top-down structure to enhance the students' motivation to learn electronic design and ...
    • Activity based education in electricity and circuit theory 

      Bernhard, Jonte; Carstensen, Anna-Karin (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2005)
      Education research regarding electricity and circuit theory have shown that students, even at university or college level, have difficulties in acquiring a functional understanding of and to distinguish between fundamental ...
    • Aiming for optimal learning - Or things don t always turn out as planned 

      Eckert, Gisela (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2008)
      In a Clinical Psychology Program, a project aimed at improving education in communication and testing skills was conducted. In order to help the students develop these skills a portfolio was introduced. Although based on ...
    • Almost realistic surveys - simulated practical fieldwork 

      Dahmström, Per (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2004)
    • An Evaluation of CeTUSS - A national centre for pedagogical development in technology education in a societal and student oriented context 

      Wisdom, James; Thång, Per-Olof (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2008)
      1. CeTUSS satsade på arbetsmodellen professionell utveckling . Den gick ut på att arbeta med enskilda lärare för att utveckla deras undervisning. 2. CeTuss använde sin modell med framgång för att åstadkomma aktivitet bland ...
    • Användbarhetsstudie av Nätuniversitetets webbportal - en uppföljning 2005 

      Aderud, Johan (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2006)
      Vi har åter fått i uppdrag att göra en uppföljande utvärdering av Nätuniversitetets webbportal och dess nya design ur användbarhetssynpunkt med syfte att hitta problem och föreslå förbättringar. För utvärderingen har vi ...
    • Arbetsgivarattityder till Nätuniversitetet 

      Forsberg, Björn (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2006)
      Denna förstudie undersöker arbetsgivares attityder till högre utbildning på distans med ITstöd, samt till att anställa personer utbildade vid Nätuniversitetet. Arbetsgivarna representerar tre yrkesområden: skola- vård- ...
    • Argumentation From traditional humanities to IT 

      Rolf, Bertil; Jönsson, Bodil (myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2002)
      The arts of argumentation and reasoning are central to higher education. Argumentation has been linked to the old elite university, small seminar groups and a homogenous secondary education. In the modern mass university, ...
    • Att använda case-metoden i grundutbildningen i Historia 

      Ericsson, Peter (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2008)
      Implementing the case-method into undergraduate educa-tion in History The purpose of the project is to introduce the case-method into under-graduate education in History. This has been achieved by constructing a number ...
    • Att använda erfarenheter utanför ordinarie utbildningskontext- Studentens utveckling mot professionell kompetens 

      Eriksson Sjöö, Tina; Sild Lönroth, Carina; Rubinstein Reich, Lena (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2008)
      Projektets övergripande idé var att stödja studenters lärande genom att använda deras erfarenheter från förvärvsarbete eller föreningsverksamhet för att utveckla empatisk förmåga, perspektivtagande och värderingsförmåga. ...
    • Att belägga, bedöma och belöna pedagogisk skicklighet 

      Åsa Ryegård; Karin Apelgren; Thomas Olsson; Mälardalens högskola; Uppsala Universitet; Lunds universitet (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2010-04-16)
    • Att lära säkert - IT-säkerhet i Nätuniversitetets distansutbildningar 

      Jokela, Päivi; Karlsudd, Peter (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2005)
      The current higher education, both distance education and traditional campus courses, relies more and more on modern information and communication technologies (ICT). The use of computer systems and networks results in a ...
    • Att lära säkert. IT-säkerhet i Nätuniversitetets distansutbildningar 

      Jokela, Päivi; Karlsudd, Peter (Myndigheten för Sveriges nätuniversitet, 2005)
      Denna rapport undersöker IT-säkerheten vid kurserna inom Nätuniversitetet. Undersökningen bygger på tre enkäter som skickats ut till över 700 studenter och 100 lärare samt ett 50-tal IT-pedagoger. Studien visar att ...
    • Att nå målet 

      Hultberg, Cecilia K. (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2010)
      The project To reach the goal starts out from the assumption that individuals’ ways of participating in activities depends on their understanding of its purpose. Hence, teachers’ and students’ understanding of teachers’ ...
    • Att synliggöra handledning av självständiga arbeten som stöd för studenter och handledare 

      Hård av Segerstad, Helene; Setterud, Helen; Salerud, Göran (2008-11-17)
      Handledning har identifierats som en av de viktigaste faktorerna för att studenter ska lyckas med sina masterarbeten. I det här projektet har vi prövat en alternativ modell av handledning i två akademiska miljöer. Den ...
    • Att utveckla den högre utbildningen - testamente efter Rådet för högre utbildning 

      Degerblad, Jan-Eric; Haikola, Lars; Hägglund, Sam; Jonsson, Lars-Erik; Köhler, Lennart; Säljö, Roger (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2005)
      Det primära syftet med rapporten är att granska de utvecklingsprojekt som finansierats av Rådet för högre utbildning under perioden 1999 till 2004. Då rådet nu upphör som självständig myndighet, sammanfattas också en del ...
    • Attityder til och erfarenheter avl Nätuniversitetets IT-stödda distansutbildningar hos studenter, lärare och prefekter 2003-2006 - slutrapport II från en 3-årig utvärdering 

      Westerberg, Pernilla; Mårald, Gunilla (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2006)
      Rapportens syfte är att beskriva attityder till och erfarenheter av IT-stödd distansutbildning bland studenter, lärare och prefekter och förändringar som skett mellan åren 2003 och 2006. De övergripande frågor som lyfts ...
    • Attityder till Nätuniversitetet - slutrapport 2 

      Westerberg, Pernilla; Mårald, Gunilla (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2007)
      Attityden till IT-stödd distansutbildning har blivit alltmer positiv under åren 2003 till 2006. En förklaring kan vara den stora satsning som har gjorts av högskolesektorn under treårsperioden. Lärare och prefekter upplever ...
    • Authentic examination for programming courses 

      Jonsson, Torbjörn (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2004)
      This paper describes our experience with an authentic examination system for programming courses. We briefly describe the architecture of the system, and present results of evaluating the system in real examination situations. ...
    • Avbrott på nätutbildningar - en studie av när och varför studenter hoppar av alternativt fullföljer IT-stödda distanskurser 

      Westerberg, Pernilla; Mårald, Gunilla (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2006)
      Studiens syfte är att öka kunskapen kring avbrott på IT-stödda distansutbildningar inom Nätuniversitetet. Följande frågor söker studien svar på; vilka studenter hoppar av respektive fullföljer sin utbildning, när i en ...