Show simple item record

dc.contributor.authorAlexandra Frimanswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:21:42Z
dc.date.available2008-03-12T15:21:42Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9710
dc.description.abstractSyfte med studien är att undersöka klasslärares syn på arbetet med elever som befinner sig i sociala och emotionella svårigheter. Det är en kvalitativ intervjustudie och fokus ligger på klasslärares tankar kring, bemötande av, samspel med och eventuell resursinsättning för elever som befinner sig i den här typen av svårigheter. Intervjuer med klasslärare som arbetar i år 1-3 besvarar följande frågeställningar: Vad anser klassläraren är viktigt att tänka på i arbetet med elever i sociala och emotionella svårigheter? Vilka svårigheter ser klassläraren i arbetet med eleverna? Vilket arbetssätt anser klassläraren att man bör ha gentemot elever i sociala och emotionella svårigheter? Tidigare forskning kring elever i sociala och emotionella svårigheter belyser olika strategier och förhållningssätt som klassläraren kan ha till eleven i behov av stöd. Utifrån resultatet av undersökningen kunde materialet kategoriseras i tre övergripande perspektiv. De åtgärder som klassläraren vidtar beror på vilket huvudfokus, perspektiv, klassläraren utgår ifrån i sin syn på eleven i svårigheter. Vid ett individperspektiv förläggs fokus på individen och konsekvenserna ses i ljuset av individen. Vid ett relationellt perspektiv förläggs fokus på individen i samverkan med andra människor i den omedelbara omgivningen. Vid ett psykosocialt perspektiv förläggs fokus på individens i samverkan med hela omgivningen, dvs. miljön och det totala sociala nätverket. En viktig slutsats i undersökningen är att oavsett vilket huvudfokus klassläraren har i sitt arbete med elever i dessa svårigheter är det viktigt att vara medveten om konsekvenserna man skapar genom det synsätt man har. En ytterligare slutsats är att det är viktigt att kunna se på situationen ur fler än ett perspektiv. En flexibilitet och en förmåga att betrakta situationen ur fler än en synvinkel är relevant för att fler handlingsmöjligheter ska bli synliga och möjliggöras. 1swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectbemötandeswe
dc.subjectförhållningssättswe
dc.subjecthandlingsstrategierswe
dc.titleKlasslärares syn på arbetet med elever i sociala och emotionella svårigheterswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record