Klasslärares syn på arbetet med elever i sociala och emotionella svårigheter
Abstract
Syfte med studien är att undersöka klasslärares syn på arbetet med elever som befinner sig i
sociala och emotionella svårigheter. Det är en kvalitativ intervjustudie och fokus ligger på
klasslärares tankar kring, bemötande av, samspel med och eventuell resursinsättning för
elever som befinner sig i den här typen av svårigheter. Intervjuer med klasslärare som arbetar
i år 1-3 besvarar följande frågeställningar: Vad anser klassläraren är viktigt att tänka på i
arbetet med elever i sociala och emotionella svårigheter? Vilka svårigheter ser klassläraren i
arbetet med eleverna? Vilket arbetssätt anser klassläraren att man bör ha gentemot elever i
sociala och emotionella svårigheter? Tidigare forskning kring elever i sociala och emotionella
svårigheter belyser olika strategier och förhållningssätt som klassläraren kan ha till eleven i
behov av stöd.
Utifrån resultatet av undersökningen kunde materialet kategoriseras i tre övergripande
perspektiv. De åtgärder som klassläraren vidtar beror på vilket huvudfokus, perspektiv,
klassläraren utgår ifrån i sin syn på eleven i svårigheter. Vid ett individperspektiv förläggs
fokus på individen och konsekvenserna ses i ljuset av individen. Vid ett relationellt perspektiv
förläggs fokus på individen i samverkan med andra människor i den omedelbara
omgivningen. Vid ett psykosocialt perspektiv förläggs fokus på individens i samverkan med
hela omgivningen, dvs. miljön och det totala sociala nätverket. En viktig slutsats i
undersökningen är att oavsett vilket huvudfokus klassläraren har i sitt arbete med elever i
dessa svårigheter är det viktigt att vara medveten om konsekvenserna man skapar genom det
synsätt man har. En ytterligare slutsats är att det är viktigt att kunna se på situationen ur fler
än ett perspektiv. En flexibilitet och en förmåga att betrakta situationen ur fler än en synvinkel
är relevant för att fler handlingsmöjligheter ska bli synliga och möjliggöras.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Alexandra Friman
Keywords
bemötande
förhållningssätt
handlingsstrategier
Language
sv