Search
Now showing items 1-7 of 7
Ett mångkulturellt dilemma om pedagogers syn på en mångkulturell undervisning i olika miljöer
(2008)
__________________________________________________________________________
Att arbeta mångkulturellt är något vi finner viktigt inom skolan. Läroplanen nämner faktorer av mångkulturell
prägel som skolans grundläggande ...
"Man går i skolan för att lära sig, man går ju inte i skolan för att leka". Ett examensarbete om lek i skolans tidigare år.
(2008)
Syfte
Studiens syfte var att undersöka lek som en del av den pedagogiska verksamheten i skolans tidigare år. Genom
tre frågeställningar lyfter studien fram, analyserar och diskuterar hur skolvardagen ser ut med lek i fokus ...
Hur bemöter pedagoger barns svar i matematiska dialoger i förskolan? En fallstudie
(2008)
Sammanfattning:
Vårt syfte var att undersöka hur pedagoger i förskolan bemöter barns svar på en faktafråga i muntliga dialoger
med matematiskt innehåll. De frågeställningar vi utgick från var hur pedagogerna ger muntlig ...
Samspel i förskolan, observations studie på en förskola
(2008)
Sammanfattning:
Syftet med vår undersökning är att fördjupa oss i ämnet samspel och undersöka hur ett samspel fungerar i en
förskola mellan pedagog och barn. För att få svar på vårt syfte har vi ställt oss följande ...
Lekens betydelse för lärande och utveckling utifrån pedagogens perspektiv En kvalitativ studie gjord på Montessori och Reggio Emilia förskolor
(2008)
Syfte: Vårt syfte med detta examensarbete är att vi vill skaffa oss en uppfattning om hur
pedagogerna på Reggio Emilia samt Montessori förskolor ser på lekens betydelse för
utveckling och lärande. Vi vill också ta reda på ...
Den fysiska inomhusmiljön En arena för barns lärande
(2008)
Syfte: Syftet med vår studie var att undersöka pedagogernas syn på den fysiska
inomhusmiljöns betydelse för barns lärande inom Reggio Emilia förskolan,
montessoriförskolan samt den traditionella förskolan.
Frågeställning: ...
Follow-up en betydelsefull del av dialogen mellan läraren och eleven
(2008)
Sammanfattning:
Syftet med vår undersökning är dels att undersöka ett specifikt begrepp och dels att undersöka de komponenter
som samspelar för att detta begrepp ska komma till stånd. Begreppet är beskrivet av språkforskarna ...