Ett mångkulturellt dilemma om pedagogers syn på en mångkulturell undervisning i olika miljöer
Abstract
__________________________________________________________________________
Att arbeta mångkulturellt är något vi finner viktigt inom skolan. Läroplanen nämner faktorer av mångkulturell
prägel som skolans grundläggande värden. Våra erfarenheter säger oss att detta värde inte efterlevs. Vad kan det
bero på? Vårt syfte är att ta reda på hur pedagoger uppfattar mångkultur och hur deras mångkulturella
undervisning ser ut. Litteraturstudier har visat på att mångkulturell undervisning i huvudsak bedrivs i områden
av stor kulturell mångfald. Är det beroende på skolans kulturella samhällskontext en mångkulturell undervisning
tillämpas?
Utifrån dessa litteraturstudier vi beaktar har vi utfört intervjuer och observationer på två skolor: en skola i ett i
majoritet svenskt område i Sverige och en svensk skola i Thailand med i majoritet svenska elever. Intervjuerna
har visat hur pedagoger ser på begreppen och hur de arbetar idag samt hur de tror deras mångkulturella
undervisning skulle se ut i ett annat område.
Resultatet innefattar pedagogernas egen syn på mångkultur och tar oss vidare till diskussionen där vi jämför
intervjuerna med tidigare litteraturstudier. Våra frågeställningar och syfte samt litteratur argumenteras kring och
avsaknaden av mångkultur i skolan blir ett faktum.
Arbetet belyser svårigheten med att arbeta mångkulturellt på grund av begreppets komplexa definition och på
grund av samhällets fortgående vi och dom-perspektiv.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Johansson, Emma
Lagerborg, Jennie
Keywords
Mångkultur
undervisning
pedagog
samhällskontext
Language
sv