Den fysiska inomhusmiljön En arena för barns lärande
Abstract
Syfte: Syftet med vår studie var att undersöka pedagogernas syn på den fysiska
inomhusmiljöns betydelse för barns lärande inom Reggio Emilia förskolan,
montessoriförskolan samt den traditionella förskolan.
Frågeställning: De frågeställningar vi använde oss av var: Hur ser pedagogerna inom de
olika verksamheterna på den fysiska inomhusmiljöns betydelse för barns lärande? Hur ser den
fysiska inomhusmiljön ut i de olika verksamheterna? Finns det några likheter/skillnader? Hur
tolkar pedagogerna Läroplanen angående den fysiska inomhusmiljön?
Metod/material: Vår undersökningsgrupp bestod av nio pedagoger, tre inom varje
verksamhet. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer samt observerat den fysiska
inomhusmiljön vid de tre olika verksamheterna.
Resultat: Resultatet av vår studie är att alla pedagoger anser att den fysiska inomhusmiljön
har en stor betydelse för barns lärande. Det finns dock skillnader på hur man ser på den
fysiska inomhusmiljön där den traditionella förskolan mer står för en hemlik miljö där lek och
utrymme står i fokus. Reggio Emilia- och montessoriförskolan står mer för en inomhusmiljö
där process och lärande har sin fokus. De tre verksamheterna har olika förutsättningar när det
gäller arbetet med den fysiska inomhusmiljön. Reggio Emilia- samt montessoriförskolan har
klara normer för hur den fysiska inomhusmiljön ska vara, något som den traditionella
förskolan inte har och på så sätt är det pedagogernas förhållningssätt som avgör hur synen på
inomhusmiljöns betydelse för barns lärande ser ut.
Betydelse för läraryrket: Den fysiska inomhusmiljön är en viktig arena i verksamheten och
den har en betydelse för barns lärande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Palmer, Annica
Larsson, Ingela
Keywords
inomhusmiljön
pedagog
traditionell förskola
Reg
Language
sv