Sökning
Visas titlar 1-10 av 41
Skrivlärande med hjälp av LTG metoden – En kvalitativ undersökning i två skolor
(2012)
Sammanfattning
Vi har valt att i denna uppsats rikta in oss på elevers skrivutveckling och har fått inspiration
till vår undersökning utifrån en specialiseringskurs om elevers läs- och skrivutveckling. För
att få svar på ...
Professionalism, lärare och läroböcker – En studie av läroböcker och lärares professionalism i gymnasieskolan och grundskolans senare åldrar
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Abstract
Titel Professionalism, lärare och läroböcker
– En studie av läroböcker och lärares professionalism i gymnasieskolan
och grundskolans senare åldrar
Institution Göteborgs universitet sociologiska institutionen
Arbetets ...
Lärarens roll i en-till-en projekt
(2011)
Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur man förbereder lärare inför
att börja jobba med en-till-en projekt. Vi har gjort en stickprovskontroll på en skola som
nyligen har infört en-till-en projekt. Vi ...
Ett nödvändigt ont? – gymnasielärares uppfattningar om bedömning och betygssättning
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Abstract
Examinationsnivå: Examensarbete 10 p.
Titel: Ett nödvändigt ont? – gymnasielärares uppfattningar om bedömning och
betygssättning
Författare: Linnéa Hanson och Hans Lindholm
Termin och år: VT-06
Institution: ...
Skolans mångtydiga grund: En intervjustudie om sju gymnasielärares uppfattningar gällande begreppet demokrati i läroplanen GY11
(2014)
Syftet med studien var att redogöra för hur sju lärare i Göteborgsområdet uppfattar formuleringar kring
begreppet demokrati i läroplanen för gymnasieskolan 2011 (GY11). Syftet motiverades mot bakgrund av att
läroplanen ...
Det komplexa läraryrket – en studie om sex lärares yrkesvardag och dess huvudmannaskap
(2013)
Sammanfattning
Syfte
Syftet med denna studie är att undersöka hur läraryrket ser ut för sex lärare med två olika huvudmän, och
undersöka vilka faktorer det är som styr och påverkar deras yrkesvardag. Finns det likheter ...
Likheter och skillnader mellan två lärares matematikundervisning om ental och tiotal inom ramen för årskurs två i Sverige och Libanon Rapport nummer: Ht-2611-015
(2011)
Vi har valt att analysera två lektioner om ental och tiotal i årskurs 2 i matematikundervisning
mellan två länder, Libanon och Sverige. Vårt syfte är att få en inblick i likheter och
skillnader i ett visst moment ...
"Matte är livskunskap" En enkätstudie om attityder till matematik, gjord bland lärare i förskolan som ingår i ett matematikprojekt
(2008)
Syfte och frågeställningar:
Syftet med studien var att undersöka vilka attityder lärarna som deltog i ett matematikprojekt i en kommun gav
uttryck för när det gällde hur de arbetade med matematik med barn i förskolan.
Följande ...
Vilka kunskaper bör lärare ha för att bemöta barn med diabetes typ1 ur skolsköterskas perspektiv.
(2012)
Syfte:
Vårt syfte med arbetet är att ur skolsköterskans perspektiv belysa kraven på lärarnas
kunskaper för att kunna bemöta de behov barn med diabetes typ 1 har i skolan.
Teori:
Pedagogik som behandlar underlättning av ...
”Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt” en kvalitativ studie av åtta högstadielärares syn på islamofobi och arbetet med islamofobiska konflikter i skolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2014)
Abstract
Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01
Titel: ”Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt” - en kvalitativ studie av åtta högstadielärares syn på islamofobi och arbetet med islamofobiska ...