• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skrivlärande med hjälp av LTG metoden – En kvalitativ undersökning i två skolor

Abstract
Sammanfattning Vi har valt att i denna uppsats rikta in oss på elevers skrivutveckling och har fått inspiration till vår undersökning utifrån en specialiseringskurs om elevers läs- och skrivutveckling. För att få svar på de frågeställningar vi hade, besökte vi två skolor. Syftet med denna undersökning är att lyfta fram hur elever i årskurs ett ser på sitt skrivlärande samt ta reda på lärarnas och fritidspedagogernas strategier för att kunna hjälpa eleverna att erövra skriftspråket. Frågeställningarna för undersökningen blev: Vad är elevernas uppfattning kring hur de lär sig skriva? Vilka strategier har lärarna och fritidspedagogerna för att utveckla elevernas förmåga att skriva? Vi har genomfört en kvalitativ undersökning som baseras på intervjuer. Inför besöken utarbetade vi intervjufrågor. Sammanlagt intervjuades två lärare, två fritidspedagoger och deras tio elever i årskurs ett. Vår teoretiska utgångspunkt är ett sociokulturellt perspektiv. Resultatet av undersökningen visar på flera likheter i de båda skolorna beträffande intervjuerna med lärare och fritidspedagogerna. Lärarna använder sig av LTG - metoden vilket främjar elevernas samspel med varandra vid gemensamma aktiviteter. Lärarna utgår från en gemensam text där varje elev får bidra utifrån sin egen kunskapsnivå. Samtliga elever ger liknande svar om uppfattningen om sitt eget skrivlärande. Vår sammanfattning av fritidpedagogernas intervjuer visar att fritidsverksamheten skiljer sig från skolverksamheten. Vår förhoppning är att läsaren av denna uppsats ska kunna få ett bra underlag och en bild av hur en lärare bär sig åt för att lära, hjälpa, stödja och vidareutveckla sina elever att erövra skriftspråket. Som slutsats har vi kommit fram till att det inte är enbart metoden som läraren använder som är avgörande beträffande elevernas skrivlärande, utan det är metoden tillsammans med lärarens tidigare erfarenheter som gynnar elevernas skrivlärande.      
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31589
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31589_1.pdf (248.2Kb)
Date
2012
Author
Mustafa, Chawan
Haanpää, Ivonne
Keywords
Sociokulturell teori
fritidspedagog
lärare
elev
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV