Search
Now showing items 1-10 of 25
Matematik i förskolan - En intervjuundersökning om förskollärares uppfattningar kring matematik i förskolan med huvudfokus på barns tal- och antalsförståelse
(2011)
Huvudfråga
Hur ser förskollärare på matematik i förskolan?
Metod och material
Undersökningen bygger på en kvalitativ studie med halvstrukturerade intervjuer som metod.
Den är inspirerad av fenomenografi som forskningsansats, ...
Min är inte fin längre! – En studie om hur barn stöttas i sitt spontana bildskapande.
(2014)
Syfte och huvudfråga: Syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar som fanns
hos pedagoger om barns spontana bildskapande. Då vi utifrån våra tidigare erfarenheter tyckt
oss se olika synsätt hos pedagoger i hur ...
Förskolläraryrkets historiska professionsprofilering. Begränsningar och förutsättningar.
(2014)
Abstract
Problem: I och med den nya revideringen av läroplanen för förskolan Lpfö (rev.010) stärk-
tes förskollärarens uppdrag och ansvarfördelningen inom arbetslaget tydliggjordes. Detta för
att bland annat kunna öka ...
Flickor, pojkar eller individer? – En studie om pedagogers förhållningssätt ur ett genusperspektiv på en Reggio Emilia-profilerad förskola.
(2011)
Syftet med studien var att undersöka pedagogers förhållningssätt till flickor och pojkar vid samling- och måltidssituationer på en Reggio Emilia-profilerad förskola. Dessutom har jag fokuserat på pedagogernas tankar om ...
Barns lek och lärande
(2011)
Syftet med denna studie var att fördjupa mina kunskaper kring och undersöka lekens
möjligheter för barns lärande i förskolan. Mina frågeställningar i detta arbete var: På vilket
sätt bidrar leken till barns lärande i ...
Att urforma en pedagogisk miljö för att stödja barn inom autismspektrumtillstånd i förskolan. En litteraturstudie
(2014)
Abstract
Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt var att undersöka vad forskning visar gällande hur
pedagogiska miljöer i förskolan kan anpassas för att främja delaktighet för barn inom
autismspektrumtillstånd.
Metod ...
En föränderlig miljö för motoriskt lärande – en kvalitativ studie av inomhusmiljöns utformning i förskolan
(2010)
Metod
Vi har genomfört 14 barnintervjuer och 5 pedagogintervjuer på två förskolor i två kommuner i Västsverige.
Genom observationer på de här förskolorna har vi sett verksamheten på nära håll och tagit del av hur rummen ...
Sex förskolepedagogers syn på barnlitteraturens roll i verksamheten – en intervjuundersökning
(2011)
Sammanfattning
Uppsatsens syfte är att undersöka pedagogers tankar kring barnlitteraturens betydelse för barn
och hur dessa tankar kommer till uttryck i det praktiska arbetet i verksamheten. Vår
huvudfråga är: Hur och vad ...
”Risken är att det blir för mycket skola, och det vill vi inte” En intervjuundersökning kring hur förskollärare talar om lärandet i förskolan
(2013)
Sammanfattning
Vår undersökning syftar till att ta reda på hur förskollärare talar om lärandet i och med det förändrade uppdraget,
samt att ta reda på hur förskollärare säger sig främja ett lustfyllt lärande utifrån att ...
”En gång är en gång för mycket”: En studie om mobbning och kränkande särbehandlingar i förskolan.
(2011)
Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare tänker och agerar kring mobbningsbegreppet. I studien
har vi använt oss av kvalitativa och semistrukturerade intervjuer. Vi använde oss av den sortens intervjuer ...