”Risken är att det blir för mycket skola, och det vill vi inte” En intervjuundersökning kring hur förskollärare talar om lärandet i förskolan
Abstract
Sammanfattning
Vår undersökning syftar till att ta reda på hur förskollärare talar om lärandet i och med det förändrade uppdraget,
samt att ta reda på hur förskollärare säger sig främja ett lustfyllt lärande utifrån att lärandet inom flera områden
har förstärkts i den reviderade läroplan för förskolan. För att kunna ta reda på detta har i valt att göra
djupintervjuer med sex förskollärare verksamma på två olika förskolor i olika kommuner. Intervjuerna spelades
in och transkriberades. Varje intervju tog mellan 30 och 50 minuter. Det transkriberade materialet har sedan
bearbetats och jämförts för att se samband, likheter och skillnader. Utifrån vårt syfte och frågeställningar valdes
sedan intressanta delar ut. Materialet har analyserats och diskuterats. Utifrån vår undersökning blev det synligt
att förskollärarnas syn på lärande påverkats av den reviderade läroplanen Lpfö 98/10 (Skolverket, 010) och att
olika ämnesområden får stort fokus i planerade aktiviteter. Då dokumentation av barns lärande och utveckling är
en del av det förändrade uppdraget visade det sig att förskollärarna talade om detta i relation till barns lärande.
Utifrån betydelsen för läraryrket blir det då viktigt att synliggöra hela verksamheten och ta tillvara lärandet i alla
aktiviteter så som vardagssituationer, planerade aktiviteter och lek. Fördelarna med temaarbete som metod för att
skapa ett meningsfullt sammanhang för lärande är något som blir synligt genom vår undersökning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Svensson, Anne-Maj
Steneby, Christine
Keywords
Förskola
utveckling och lärande
ämnesområden
me
Language
sv