Min är inte fin längre! – En studie om hur barn stöttas i sitt spontana bildskapande.
Abstract
Syfte och huvudfråga: Syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar som fanns
hos pedagoger om barns spontana bildskapande. Då vi utifrån våra tidigare erfarenheter tyckt
oss se olika synsätt hos pedagoger i hur de agerar med barnen i deras spontana bildskapande
ville vi undersöka hur stöttningen såg ut. Enligt forskning inom området anser vissa att,
interaktion och stöttning av barn i bildskapande aktiviteter kan hämma dem medan andra
menar att stöttning är något barnen behöver för att utveckla sitt bildskapande vidare. Med
utgångspunkt i detta kom vår problemformulering att bli: Vilka uppfattningar ger pedagoger
uttryck för om sin roll i barns spontana bildaktiviteter? och Vilken stöttning får barnen i det
spontana bildskapandet?
Metod och material: För att samla in empiriskt material till vår studie valde vi att besöka två
förskolor med barn i åldrarna 1-5 år i fyra dagar. Där utfördes samtalsintervjuer med totalt sex
pedagoger, samt direktobservationer för att få en bild av pedagogernas agerande i
verksamheten. Vi ansåg dessa metoder lämpliga då studien har en kvalitativ ansats. I studien
har vi även relaterat våra resultat till styrdokument, lärandeteorier, tidigare forskning och
praktikbaserad erfarenhet.
Resultat: Den föreställning vi hade som utgångsläge i studien visade sig efter analys av
resultatet styrkas. Respondenterna gav uttryck för tankar kring hur de kan stötta och hjälpa
barnen i sin utveckling, men visar samtidigt på en rädsla för att hämma barnen genom
interaktion. Den viktigaste slutsatsen vid dragit anser vi vara hur pedagogerna stöttar barn
som uppvisar missnöje över sin prestation då de skapar bilder. Vi vill därmed uppmärksamma
att ta barns missnöje på allvar för att kunna erbjuda en så god stöttning vidare som möjligt.
Betydelse för läraryrket: Då både planerade och spontana bildaktiviteter är vanligt
förkommande i förskolan anser vi området kring stöttningen viktig då den påverkar barns
vidare utveckling inom bildskapandet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Säveskog, Emma
Adamsson, Anna
Keywords
Spontant bildskapande
Stöttning
Förskola
Pedago
Language
sv