Search
Now showing items 1-10 of 26
Förskoleklassens läromedel i matematik – vad som används och hur
(2011)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka vad pedagoger i förskoleklass har för syn på läromedel i matematik
och vad de erbjuder barnen för variation av dessa läromedel.
Huvudfråga: Min huvudfråga är vilka läromedel som ...
På vilka grunder planerar lärare sin matematikundervisning – En studie om hur tre lärare planerar sin matematikundervisning i år 1.
(2011)
Efter erfarenheter från vår verksamhetsförlagda utbildning har vi upptäckt att
matematikundervisningen i skolan kan se avsevärt annorlunda ut beroende på vilken skola
man undervisar på. Vi ville undersöka vilka utgångspunkter ...
“Fröken, jag förstår inte?” - en kvalitativ undersökning om hur lärare ser på matematikens språk och dess begrepp
(2014)
Sammanfattning:
Syftet med examensarbetet är att undersöka lärares kunskaper och erfarenheter om matematikens
språk och dess begrepp. Tidigare forskning visar att elever har svårt med matematikens språk och
begrepp. Vad ...
A, b, c – en komparativ studie av läromedel i de inledande matematikkurserna i Gy 2011
(2012)
Sammanfattning
Syftet med studien har varit att jämföra det centrala innehållet, kunskapskraven och några läromedel för de
inledande matematikkurserna i Gy 011, Matematik 1a, 1b och 1c. Studien fokuserar på två underrubriker ...
MATEMATIK I FÖRSKOLAN. MED DIDAKTISKA VERKTYG.
(2011)
SAMMANFATTNING:
Enligt de två senaste PISA-undersökningarna som har gjorts över 15-åringars
matematikkunskaper, blir Sveriges ungdomar sämre på matematik. Inledningsvis ställer jag
mig frågorna: Hur ska Sverige vända den ...
Matematikundervisning – ett ämne där eleverna undervisar sig själva?
(2011)
Sammanfattning:
Syfte och undersökningsproblem
Syftet med studien är att undersöka hur matematikundervisningen styrs av läroboken. Vi
försöker få ökad insyn i hur läromedel i matematik ser ut i relation till den nya ...
Ämnesintegration och matematikundervisning i relation till entreprenöriellt lärande
(2011)
De kommande reformerna i hela utbildningssystemet som har för avsikt att stimulera entreprenörskap innebär att ämnesintegration och matematik på allvar ska beaktas som en möjlig arbetsform av alla matematiklärare i skolan. ...
Matematikundervisning - En studie om förskollärares arbete med matematik i förskoleklass
(2013)
Sammanfattning
Vår utgångspunkt med denna studie var att undersöka tre olika förskoleklasser i samma område, där vi ville se
hur man arbetar med matematik. Syftet med denna studie var att se vilket matematikinnehåll som ...
Huvudräkning inom addition och subtraktion – en analys av ett läromedel i årskurs 1-3
(2014)
Forskning visar att svensk matematikundervisning i de allra flesta fall vilar på ett läromedel i form av en
matematikbok. Hur elever utvecklar sitt matematiska kunnande är således beroende av vad som behandlas i
denna bok. ...
Matematikens konst - att greppa abstrakt matematik genom bilden, och öppna dörren för kreativitet
(2011)
Vi har studerat tillämpning av estetiska läroprocesser genom en diskussion kring ämnesintegration av matematik
och bild, med fokus på årskurs 1-3. Vi har även velat belysa hur en integration av dessa två ämnen kan ...