Now showing items 169-188 of 369

    • JAVA 2 MICRO EDITION - FÖR SVERIGE I MOBILEN? 

      Setterlund, Lars; Carlsson, Andreas (2002)
      Inom en snar framtid kommer de flesta mobila terminaler ha stöd för utbytbara program. Med mobiltelefoner kommer det gå att göra mycket mer än att utföra telefonsamtal och sända textmeddelanden. Målet med denna uppsats är ...
    • Java applets - en bra teknik för klientbaserad programmering? 

      Bramer, Ulrika (2001)
      Den här magisteruppsatsen behandlar begreppet klientbaserad programmering som en teknik för att utveckla webbapplikationer. Undersökningen fokuseras kring frågeställningen: Är Java applets en bra teknik för att utveckla ...
    • Java-tools that suit Ericsson Telecom AB 

      Hermansson, Anette (1998)
      This master thesis concerns with finding a tool, which generates Java-code. While choosing a tool it is important to know who is using it and which requirements there are on a tool. To get to know that I have made a ...
    • Kan man sänka transaktionskostnader med hjälp av mobila tjänster? 

      Johannesson, Fredrik; Lindström, Johan (2001)
      Some people believe that betting and gambling will be one of the major parts of mobile commerce (m-commerce). Many betting situations are dependent on correct and timely information. This information does not necessarily ...
    • Kentatur En medhjälpare i ett mobilt fordon 

      Milerup, Anders (2002)
      The author of this master thesis has made an empirical field study at the company taxi service for the disabled (in Swedish “Färdtjänsten”) in Gothenburg. The company’s mission is to transport people who not can use the ...
    • KM-system for Visualising Competence Patterns 

      Norrlén, Roger; Krickner, Peter; Andersson, Jesper (2000)
      To support the management of Knowledge Intensive Organisations, different types of KM-systems have been developed. Recent research within the IS- and CSCW-communities has identified general problem areas concerning ...
    • KNAPPTRYCKNING ELLER TIDSKRÄVANDE PROCESS? Om problem vid migrering för plattformsoberoende 

      Kyrkander, Petra; Larsson, Lina (2005)
      Ett ökat intresse för alternativ till marknadsledande operativsystem och annan mjukvara har skapat ett behov hos mjukvaruleverantörer av att i konkurrenssyfte kunna utöka sin målgrupp genom att göra applikationer tillgängliga ...
    • Knowledge Management - En studie av faktorer för implementering av IT-stödd Knowledge Management i en organisation 

      Nesic, Dragan; Eliasson, Magnus (1999)
      I denna uppsats undersöker vi vilka faktorer som påverkar en organisation när det gäller dess kunskapshantering (Knowledge Management). De frågor vi har ställt är: * Vilka faktorer påverkar en organisation när de skall ...
    • Knowledge Management - teori och tillämpning på ett kunskapsföretag 

      Nilsson, Andreas; Fogelström, Jesper (1999)
      This thesis deals mainly with, and discusses the management-philosophy ÎKnowledge Managementâ. Other extensive concepts, which will be brought up, are ÎLearning Organisationsâ and ÎKnowledge Intensive Firmsâ. The major ...
    • Knowledge Management -Kunskapshantering inom Saab Automobile AB 

      Persson, Pernilla; Adolfsson, Ulrika (2002)
      Sammanfattning Företagens behov av att hantera sin kunskapsmassa på ett bra sätt har ökat. Det företag som kan utnyttja sina medarbetares unika kunskaper på ett lönsamt sätt har fördelar framför konkurrenterna. Ledning och ...
    • Knowledge Management Företagskulturens och teknologins betydelse för kunskapshantering 

      Bäcklund, Louise (2002)
      Möjligheten att få den enskilde individens kunskap att komma hela organisationen tillgodo har en stor betydelse för företagets konkurrenskraft. Det är många olika faktorer som spelar in för att kunskapshanteringen på ett ...
    • KNOWLEDGE MANAGEMENT I SKOLA En etnografisk studie av IT i skolan 

      Sandving, Joseph (2005)
      Kunskapsnätet, IT-stödet för Göteborgs Stads skolor, är ett resultat av att adderade funktioner utvecklats till en helhet. Kopplingen till Knowledge Management (KM) är i det närmaste obefintlig vilket är förhållandevis ...
    • Knowledge Management- En Utopi Värd Att Sträva Mot? 

      Granlund, Mark; Dahlberg, Joacim (1999)
      This thesis deals mainly with the management-philosophy âKnowledge Managementâ. The question is if we can speak about knowledge management without make clear what knowledge and management are and how they relate to one ...
    • Knowledge sharing, an infinite puzzle ... 

      Plantén, Anna; Larsson, Linda (2002)
      Immense changes in the business environment during the 90’s have lead to a focus on knowledge as a key issue for competitiveness. Many authors have recommended various tools for the creation, storage and dissemination of ...
    • Knowledge transfer and storage in mobile IT use for facilities maintenance 

      Selander, Lisen (2004)
      Mobility and knowledge management theories have received rather little attention as related fields of research. Today, new mobile devices render new possibilities to interact and share knowledge. Taking a knowledge transfer ...
    • Kognition, Information, Teknologi 

      Alberto Rodriguez, Julio (2001)
      Följande uppsatsarbete behandlar den vetenskapliga samhörigheten och de inbördes relationerna mellan kognition, information och teknologi. Sambandet som finns mellan information och teknologi har setts som självklara i ...
    • "Kojai?": Människors positionering i mobiltelfonsamtal 

      Leuchovius, Peter; Axelsson, Johan (2002)
      With an evolving technology with higher bandwidth, better positioning capabilities and more advanced devices the need for a killer application becomes evident for the mobile service providers. Services based on positioning ...
    • Kollaborativt Lärande i Praktiken Design för Mobila IT-konsulters “kunskapande” 

      Farby, Rickard (2003)
      The purpose of this thesis is to investigate the importance of collaborative practice among knowledge workers, for the individual learning process, and for the organizational learning of the company, and how to design ...
    • Kommunikation i komplexa sociala miljöer - en modell för kommunikationsmanagement 

      Persson, Elin; Hager, Charlotte (2004)
      IT-projekt där konsult och kund ska samarbeta är en komplex social miljö. I analysfasen är informationen som kommuniceras omfattande och rik. Brister i förståelse förekommer ofta. Denna rapport presenterade en ny modell ...
    • KOMMUNIKATION SOM FRAMGÅNGSFAKTOR I ERP-PROJEKT En fallstudie av en multinationell koncern 

      Cronwall, Christine; Günzel, Anneli (2004)
      Att införa ett Enterprise Resource Planning (ERP)utgör för företag idag en stor utmaning och är en mycket kostsam samt riskfylld process. Riklig forskning har därav tillägnats identifiering av kritiska framgångsfaktorer ...