Response to intervention (RTI) i grundskolan. En systematisk litteraturstudie kring förutsättningar och hinder för implementering i motsvarande svenskt lågstadiet
Abstract
Särskilt stöd sätts fortfarande in för sent i Sveriges grundskolor och mycket tyder på att skolor
har svårt att hitta fungerande rutiner för detta arbete. Response to intervention är ett ramverk
för stödinsatser som utarbetats i USA för att säkerställa tidig identifiering och stöd för elever
som riskerar svårigheter i sin kunskapsutveckling. Denna specialdidaktiska modell skulle kunna
erbjuda det ramverk som skolor saknar idag men ytterligare forskning kring modellen som helhet och dess implementering behövs. Majoriteten av den forskning som genomförts i Sverige
kring denna modell har sitt fokus på effekten av interventionerna och inte på implementeringen
av modellen. Syftet med denna systematiska litteraturstudie var därav att ta reda på hur implementeringen av RTI genomförts i skolor i USA och Europa i motsvarande svenskt lågstadiet.
Frågeställningarna för studien var; Vilka förutsättningar för en implementering beskrivs? Vilka
utmaningar finns det? Vad har specialpedagogen för roll i detta arbete? Studiens ramverk utgörs
av RTI-modellen samt implementeringsprocessens fyra faser; behovsinventering, installation,
användande samt vidmakthållande. Tematisk analys har använts som metod för extrahering och
analys av data. Ledarskap, samarbete och professionell utveckling samt tillgång till resurser ses
som de huvudsakliga förutsättningarna för en implementering av RTI. Vad gäller specialpedagogen så omfattar uppdraget ett antal olika roller som sträcker sig över samtliga komponenter
inom RTI. Studien bidrar till en ökad insikt om både de möjligheter och de komplexa utmaningar som ramverket innebär.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2024-02-20Author
Sundström, Åsa
Keywords
grundskola
stödinsatser
RTI
Implementering
specialpedagog
Language
swe