Övergång mellan förskola och förskoleklass för elever i behov av särskilt stöd. - En kvalitativ studie om vårdnadshavares upplevelser av delaktighet och samverkan
Abstract
Syftet med studien är att undersöka vårdnadshavares upplevelse av delaktighet och samverkan
vid övergång mellan förskola och förskoleklass. Urvalet är vårdnadshavare till barn i behov
av särskilt stöd. Forskningsfrågor i studien handlar om att undersöka vårdnadshavares upple velser av förhållningssätt, bemötande samt kommunikation vid övergång. Studien utgår från
en fenomenologisk ansats samt kvalitativ metod. Fem teman framgår av resultat; ‘delaktighet
vid utformande av individuell plan i kombination med vardaglig kommunikation’, ’samver kan mellan professioner’, ’kompetens’, ‘driv’ samt ‘förtroendefulla relationer’. I samtliga te man framkommer hur bemötande, förhållningssätt och kommunikation präglat av lyhördhet,
förståelse och kompetens har betydelse för hur delaktighet och samverkan upplevs av vård nadshavare. Slutsats dras om att övergång för vårdnadshavare till elever i behov av särskilt
stöd innebär en komplex process med risk för ökad oro. Vidare dras slutsats om hur denna oro
kan minska genom utökad delaktighet och samverkan. I studien påvisas vårdnadshavares be hov av att vara med vid utformandet av en individualiserad övergång för att upplevelse av
delaktighet ska öka. Vårdnadshavares upplevelser av att behöva driva i övergång framgår
också. Utifrån detta dras slutsats om hur vårdnadshavare till elever i behov av särskilt stöd,
inte bara behöver stöd i förberedande syfte utan genom hela övergångsprocessen.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2024-02-15Author
El-Ayneine, Soha
Löfstrand, Maria
Keywords
övergång mellan förskola och förskoleklass
barn och elever i behov av särskilt stöd
vårdnadshavare
delaktighet
samverkan
Language
swe