Är förskoleklassen för alla barn? - En kvalitativ forskningsstudie av lärares uttryckta uppfattningar om hur förskoleklassens obligatoriska etablering i grundskolan påverkat skolgången för elever som har koncentrationssvårigheter
Abstract
Förskoleklassen har tidigare setts som en bro mellan förskola och skola och som en övergång
för barn in i skolvärlden. Sedan drygt fem år tillbaka är förskoleklassen obligatorisk för alla
barn och även förskoleklassens läroplan har ändrats från att tillhöra förskolan till att nu vara
en del av grundskolan. Det här har också medfört mer krav för både elever och pedagoger
vilket mynnat ut i både positiva och negativa konsekvenser.
Den här studien har som syfte att bidra med kunskap om hur lärare i förskoleklass ser på
sitt uppdrag och vilka specialpedagogiska anpassningar de gör i sin undervisning för
barn som har koncentrationssvårigheter. Mer specifikt syftar studien till att undersöka
hur det påverkat dessa elever att läroplanen för förskoleklassen har implementeras i den
obligatoriska skolverksamheten.
Undersökningen utgår från en kvalitativ studie med intervjuer som redskap. Nio lärare
som arbetar i förskoleklass har intervjuats i studien och delgett sina erfarenheter.
Tolkningen av intervjuerna har en hermeneutisk ansats. Studien utgår från
specialpedagogisk teori och ett sociokulturellt perspektiv, där samspel mellan individ,
grupp, organisation och samhälle ligger till fokus.
Genom att granska respondenternas intervjusvar framgår det vilka olika anpassningar
som görs och hur förskoleklassens obligatoriska införande i grundskolan påverkat barn
som har koncentrationssvårigheter. Lärarna i förskoleklass gör flertalet anpassningar för
sina elever där varierad undervisning, bildstöd, tydlig struktur och möjlighet till paus
visade sig vara av stor vikt. Resultatet visade också att lärarna fortfarande anser att
leken är ett av de viktigaste momenten i elevernas undervisning i förskoleklass men att
den nu blivit påverkad av ökade krav av kartläggningar och övrig dokumentation.
Studien visar också på lärarnas positiva inställning till att ha fått en mer tydlig
arbetsbeskrivning och yrkesroll men också en oro för hur det ska utvecklas framåt
Degree
Student Essay
Collections
Date
2024-02-06Author
Bengtsson, Zandra
Allansson, Helen
Ström Nilsson, Christina
Keywords
läroplan
skolifiering
koncentrationssvårigheter
extra anpassningar
specialpedagogiska anpassningar
kartläggning
Language
swe