Relationsarbete vid mellanmål.
Elevers och pedagogers relationsskapande.
Abstract
Det finns lite forskning kring mellanmålssituationen på fritidshemmen och relationsarbetet
som händer där. Mellanmålet är en viktig del i verksamheten på fritidshemmen utifrån sociala
samspel men även utifrån hälsa.
Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger möjliggör för socialt samspel mellan elever
och elevers relationsarbete under mellanmålet. Frågeställningarna handlar om hur
pedagogerna möjliggör för socialt samspel med elever och hur elever skapar och upprätthåller
sina relationer under sitt deltagande i mellanmålet. Studien genomfördes genom att använda
metoden observation av mellanmål på två olika fritidshem i Sverige under två veckors tid.
Resultatet består av tre teman som analyserades fram. Dessa var samtalets betydelse, platsens
betydelse samt aktivitetens betydelse för relationen. Pedagogerna använder sig främst av olika
sorters samtal för att möjliggöra sociala samspel mellan eleverna. Det handlar om att starta
samtal och inkludera elever i samtal vid borden och att pedagogerna presenterar kommande
aktiviteter. Eleverna skapar och upprätthåller sina relationer genom placeringen och samtal
om gemensamma intressen. Eleverna arbetar kontinuerligt på sina relationer och det sker både
före, under och efter mellanmålet.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-26Author
Hasselgren, Frida
Olsson, Maria
Keywords
Relationsarbete, sociala relationer, inneslutning, uteslutning, fritidshem, mellanmål.
Language
swe