Samverkan mellan skollärare och “superman”
Rektorers och lärares uppfattningar om fritidspedagogiken under den ordinarie skoldagen.
Abstract
Tidigare forskning har visat att fritidslärare ofta arbetar som resurs eller hjälplärare under den
obligatoriska skoldagen. Fritidslärare får varken tid eller utrymme för att bedriva
fritidspedagogisk undervisning under den obligatoriska skoldagen, utan ägnar sin tid till att
bedriva skolpedagogisk undervisning. Syftet med studien är att undersöka hur den
fritidspedagogiska kompetensen kommer till uttryck i skolverksamheten, genom samverkan.
Vid insamlandet av vårt empiriska material använde vi kvalitativa semistrukturerade
intervjuer. Vi använde oss av professionsteori för att analysera vårt insamlade material för att
synliggöra hur den fritidspedagogiska kompetensen kommer till uttryck genom samverkan. Vi
identifierade att fritidsläraren befinner sig i underordnad jurisdiktion och blir utsatta för olika
sorters stängningsstrategier av skollärare, såsom exkludering. Den slutsats undersökningen
kom fram till var att fritidslärare befinner sig i en underordnad jurisdiktion till följd av två
huvuddelar: Omedvetenhet av fritidspedagogiken i skolverksamheten och bristfälliga
förutsättningar för kunskapsutbyte.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-26Author
Jogren, Mattias
Johannesson, Lucas
Keywords
Samverkan, fritidslärare, skollärare, lärare, rektor, obligatorisk skoldag, fritidshem, skolverksamhet, fritidshemsverksamhet.
Language
swe