• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Demokrati och praxisgemenskaper i fritidshemmets didaktik

En systematisk litteraturöversikt

Abstract
Syftet med denna systematiska litteraturöversikt är att undersöka existerande forskning om didaktik i fritidshem i relation till lärarens roll, demokratiska arbetssätt och praxisgemenskaper. Datainsamlingen har baserats på systematiska sökningar i databasen ERIC och Swepub. Det slutgiltiga urvalet av data gav ett resultat på 14 artiklar som bearbetas med stöd John Deweys syn på demokrati samt praxisgemenskaper. I resultaten sammanställer vi forskningsrönen utifrån dessa två teoretiska begrepp och redogör för hur didaktik i fritidshem kan förstås utifrån fritidspedagogiska utgångspunkter samt vilka typer av didaktik framträder i den bearbeta datainsamlingen. Beträffande demokrati tyder resultaten på en komplex relation mellan barns perspektiv, inflytande och delaktighet samt lärarens styrning mot fördefinierade mål och ledning med utgångspunkt i barns perspektiv. Samtidigt analyseras flera diskurser som uppenbaras i den insamlade data samt rollen som fritidshemsråd får som del av arbetet i demokratiska former i fritidshemmet. Beträffande praxisgemenskaper så präglar de dimensioner av fritidsundervisningen och barnen aktiveras genom olika projekt.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/78938
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
reehorstlyrstrandarild_128597_6133846_LRXA2G_V22__Imanol_Rubio_Bertilsson_&_Arild_Reehorst_Lyrstrand[1].pdf (649.6Kb)
Date
2023-10-23
Author
Rubio Bertilsson, Imanol
Reehorst Lyrstrand, Arild
Keywords
didaktik i fritidshem, demokrati, praxisgemenskap
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV