Search
Now showing items 1-5 of 5
Får barn vila? - En kvalitativ forskningsstudie om hur förskollärare arbetar för att möta barns behov av återhämtning
(2015)
Abstract
Bakgrund
Stressen i samhället har ökat och många människor känner idag krav på sig att prestera.
Tidigare forskning har visat att barns stressnivåer ökar under vistelsen på förskolan. Det finns
däremot lite forskning ...
Barns perspektiv på interaktion med förskollärare i förskolan – en systematisk forskningsöversikt
(2020-12-17)
Children's perspectives' is a concept used in both research and early childhood education.
However, the concept is not easily defined. Furthermore, there is a diversity of approaches and theories on the subject, which ...
Får alla vara med och leka? - En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar kring barns exkludering i den fria leken.
(2022)
Studien tar avstamp i dilemmat “alla får vara med” som ofta förekommer i förskolans
kontext, påståendet används av såväl vuxna som barn. Förskollärare ställs dagligen inför
dilemmat eftersom barn har rätt att leka själva, ...
Det börjar med lyssnandet. En kvalitativ undersökning om förskollärares arbete med barns delaktighet och inflytande i förskolans fysiska lärmiljö.
(2022)
Förskollärare har ett ansvar att se till att barnen ska få en god utbildning (Lpfö18, 2018). Vidare
nämner Lpfö18 (2018) samt Barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018) att barnen ska göras
delaktiga i verksamheten och i ...
Förskollärares resonemang kring lekens betydelse för barns lärande och utveckling. En kvalitativ intervjustudie.
(2020)
Syftet är att undersöka hur förskollärare resonerar kring lekens betydelse för barns lärande och
utveckling samt hur de möjliggör detta utifrån sitt förhållningssätt. I den barninitierade leken
men även den vuxeninitierade ...